Warmi.03.108.1447
2003-11-15 zm. Warmi.03.171.2064 §1
UCHWAŁA Nr X/85/03
Rady Miejskiej w Kętrzynie
z dnia 22 maja 2003 r.
w sprawie szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku oraz zasad utrzymania zwierząt domowych i gospodarskich, obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe, wyłapywania bezpańskich zwierząt i dalszego z nimi postępowania, wyznaczania obszarów podlegających deratyzacji i terminów jej realizacji obowiązujących na terenie Gminy Miejskiej Kętrzyn.
(Olsztyn, dnia 22 lipca 2003 r.)
Na podstawie art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. Nr 142, poz. 1591 z 2001 r., zm. Dz. U. Nr 23, poz. 220 z 2002 r., Dz. U. Nr 62, poz. 558 z 2002 r., Dz. U. Nr 113, poz. 984 z 2002 r., Dz. U. Nr 214, poz. 1806 z 2002 r.) oraz art. 4 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. Nr 132, poz. 622, zm. Dz. U. Nr 121, poz. 770 z 1997 r., Dz. U. Nr. 60, poz. 369 z 1997 r., Dz. U. Nr. 22, poz. 272 z 2000 r., Dz. U. Nr. 100, poz. 1085 z 2001 r., Dz. U. Nr 154, poz. 1800 z 2001 r., Dz. U. Nr 113, poz. 984 z 2002 r., Dz. U. Nr 7, poz. 78 z 2003 r.), art. 11, ust. 1 i 3 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt (Dz. U. Nr 111, poz. 724, zm. Dz. U. Nr 88, poz. 554 z 1997 r., Dz. U. Nr 106, poz. 668 z 1998 r., Dz. U. Nr 12, poz. 136 z 2000 r., Dz. U. Nr 3, poz. 21 z 2001 r., Dz. U. Nr 111, poz. 1194 z 2001 r., Dz. U. Nr 135, poz. 1141 z 2002 r.), po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kętrzynie, Towarzystwa Opieki nad Zwierzętami Oddz. w Kętrzynie oraz w uzgodnieniu z Powiatowym Lekarzem Weterynarii w Kętrzynie, Rada Miejska uchwala, co następuje:(1)
§ 1. Ustala się szczegółowe zasady:
1) utrzymania czystości i porządku na terenie gminy w postaci "Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miejskiej Kętrzyn" - stanowiącego załącznik Nr 1 do niniejszej uchwały,
2) utrzymania zwierząt domowych i gospodarskich, obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe, wyłapywania bezpańskich zwierząt i dalszego z nimi postępowania, wyznaczania obszarów podlegających deratyzacji i terminów jej realizacji w postaci "Regulaminu postępowania ze zwierzętami na terenie Gminy Miejskiej Kętrzyn" - stanowiącego załącznik Nr 2 do niniejszej uchwały,
§ 2. Do kontroli przestrzegania zasad, o których mowa w § 1 zobowiązuje się Straż Miejską oraz upoważnione są inne organy na podstawie odrębnych przepisów.
§ 3. 1. Uchwałę wykona Burmistrz Miasta.
2. Burmistrz Miasta podejmie działania niezbędne dla przekazania postanowień Regulaminów do wiadomości wszystkich mieszkańców gminy.
§ 4. Traci moc uchwała Rady Miejskiej w Kętrzynie z dnia 30 kwietnia 1997 r. Nr XLIV/342/97 w sprawie szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miejskiej Kętrzyn.
§ 5. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko-Mazurskiego.

ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1(2)
REGULAMIN
utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miejskiej Kętrzyn.
ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne
§ 1. Celem niniejszego regulaminu jest ustalenie szczegółowych wymagań oraz warunków utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości znajdujących się w gminie.
§ 2. 1. Użyte w regulaminie określenia oznaczają:
1) ustawa u.c.p. - ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości porządku w gminach (Dz. U. Nr 132, poz. 622, zm. Dz. U. Nr 121, poz. 770 z 1997 r., Dz. U. Nr 60, poz. 369 z 1997 r., Dz. U. Nr 22, poz. 272 z 2000 r., Dz. U. Nr 100, poz. 1085 z 2001 r., Dz. U. Nr 154, poz. 1800 z 2001 r., Dz. U. Nr 113, poz. 984 z 2002 r., Dz. U. Nr 7, poz. 78 z 2003 r.),
2) ustawa o odpadach - ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. Nr 62, poz. 628, zm. z 2002 r.: Dz. U. Nr 41, poz. 365, Dz. U. Nr 113, poz. 984, Dz. U. Nr 199, poz. 1671, zm. z 2003 r. Dz. U. Nr 7, poz. 78),
3) odpady komunalne - są to odpady powstające w gospodarstwach domowych, a także odpady niezawierające odpadów niebezpiecznych pochodzące od innych wytwórców odpadów, które ze względu na swój charakter lub skład są podobne do odpadów powstających w gospodarstwach domowych,
4) odpady komunalne, drobne - są to odpady komunalne w rozumieniu ust. 1, pkt 3, które ze względu na swoje rozmiary i masę mogą być zbierane w pojemnikach stanowiących wyposażenie nieruchomości,
5) odpady komunalne, wielkogabarytowe - są to odpady komunalne w rozumieniu przepisów ust. 1, pkt 3, które ze względu na swoje rozmiary i masę nie mogą być zbierane w pojemnikach stanowiących wyposażenie nieruchomości,
6) odpady roślinne - są to odpady powstające w wyniku pielęgnacji i uprawiania publicznych i prywatnych terenów zielonych oraz gromadzone selektywnie odpady pochodzenia roślinnego z targowisk i cmentarzy,
7) nieczystości ciekłe - są to ścieki gromadzone przejściowo w zbiornikach bezodpływowych,
8) przedsiębiorstwo wywozowe - jest to przedsiębiorstwo upoważnione, w rozumieniu przepisów ustawy u.c.p. do świadczenia usług w zakresie zbiórki i transportu odpadów komunalnych lub opróżniania i transportu nieczystości płynnych,
9) przedsiębiorstwo utylizacyjne - jest to zakład gospodarki odpadami stałymi, spełniający wymagania ustawy z 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. Nr 62, poz. 627 zm. z 2001 r. Dz. U. Nr 115, poz. 1229, zm. z 2002: Dz. U. Nr 74, poz. 676, Dz. U. Nr 113, poz. 984, Dz. U. Nr 233, poz. 1957, zm. z 2003 r.: Dz. U. Nr 46, poz. 392) i ustawy u.c.p., prowadzący działalności w zakresie odzysku lub unieszkodliwiania odpadów komunalnych,
10) właściciel nieruchomości - należy przez to rozumieć także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomość w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością,
11) gmina - należy przez to rozumieć Gminę Miejską Kętrzyn.
2. Pojęcia inne od zdefiniowanych w ust. 1, pkt 3-10, są zgodne z przepisami ustaw, o których mowa w ust. 1, pkt 1-2.
§ 3. Regulamin obowiązuje:
1) właścicieli oraz zarządzających nieruchomościami,
2) kierowników budów,
3) jednostki użytkujące tereny służące komunikacji publicznej,
4) wszystkich korzystających z terenów, do których tytuł prawny ma gmina.
ROZDZIAŁ II
Wymagania w zakresie utrzymania porządku i czystości na nieruchomościach oraz na terenach użytku publicznego.
§ 4. 1. Właściciele nieruchomości są obowiązani do utrzymania na jej terenie czystości, porządku oraz należytego stanu sanitarno-higienicznego.
2. Właściciele nieruchomości lub inne podmioty wskazane ustawą u.c.p. mają obowiązek niezwłocznego uprzątnięcia śniegu, lodu, błota oraz innych zanieczyszczeń z chodnika bezpośrednio przyległego do nieruchomości.
3. Zarządcy dróg publicznych zobowiązani są także do pozbywania się błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń uprzątniętych z chodników przez właścicieli nieruchomości przyległych do drogi publicznej.
4. Obowiązek określony w ust. 2 dotyczy także innych części nieruchomości służących do użytku publicznego.
§ 5. 1. Obowiązek uprzątnięcia chodnika ze śniegu i lodu powinien być realizowany przez:
1) odgarnięcie w miejsce nie powodujące zakłóceń w ruchu pieszych i pojazdów,
2) podjęcie działań likwidujących lub co najmniej ograniczających śliskość chodnika, przy czym piasek, popiół lub inne materiały użyte do tych celów należy uprzątnąć z chodnika niezwłocznie po ustaniu przyczyn jego zastosowania.
2. Użyte do zwalczania śliskości materiały nie mogą stanowić zagrożenia dla środowiska naturalnego i użytkowników terenów.
3. Zanieczyszczenia uprzątnięte z chodników powinny być gromadzone w pojemnikach na odpady.
4. Zakazuje się zgarniania śniegu, lodu i błota lub innych zanieczyszczeń z chodnika lub innej nieruchomości na jezdnię.
§ 6. 1. Właściciele nieruchomości, na których znajdują się tereny lub obiekty służące do użytku publicznego, mają obowiązek ustawienia na tych terenach lub obiektach koszy na śmieci i ich opróżniania z częstotliwością zapobiegającą przepełnieniu.
2. Obowiązek określony w ust. 1 dotyczy także zarządzającego drogą publiczną, znajdującą się na obszarze zabudowanym w rozumieniu przepisów ustawy z 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Nr 98, poz. 602, z późn. zm.) oraz w odniesieniu do przystanków autobusowych.
§ 7. Na nieruchomościach lub ich częściach takich jak chodniki, podwórka itp.:
1) mycie samochodów może się odbywać jedynie pod warunkiem, że będzie miało miejsce na terenie utwardzonym a powstające ścieki odprowadzane są do kanalizacji sanitarnej lub zbiornika w sposób umożliwiających ich odprowadzenie zgodnie z wymaganiami niniejszego regulaminu, w szczególności ścieki takie nie mogą być bezpośrednio odprowadzane do zbiorników wodnych lub do ziemi,
2) doraźne naprawy i regulacje samochodów, z wyłączeniem napraw blacharskich i lakierniczych - mogących mieć miejsce tylko w zakładach technicznie przygotowanych, mogą się odbywać tylko w miejscach do tego celu wyznaczonych i pod warunkiem, że powstające odpady będą gromadzone w pojemnikach do tego przeznaczonych.
ROZDZIAŁ III
Zasady usuwania odpadów komunalnych z nieruchomości.
§ 8. 1. Odpady komunalne powstające na terenie nieruchomości muszą być gromadzone w urządzeniach służących wyłącznie temu celowi, czyli jedynie w zamkniętych i szczelnych pojemnikach lub kontenerach.
2. W sytuacjach wyjątkowego, krótkotrwałego zwiększenia ilości odpadów komunalnych dopuszcza się ich gromadzenie w wyznaczonym miejscu, w szczelnie zamkniętych workach z tworzywa sztucznego.
3. Nieczystości ciekłe powstające na terenie nieruchomości muszą być gromadzone w zbiornikach bezodpływowych odpowiadających wymaganiom wynikającym z przepisów odrębnych, w szczególności ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. Nr 106, poz. 1126 z 2000 r. z późn. zm.).
4. Jeżeli na terenie nieruchomości powstają także odpady inne niż komunalne, to muszą być one gromadzone w sposób wyodrębniony od odpadów komunalnych. Zasady postępowania z tymi odpadami określają odrębne przepisy.
§ 9. 1. Odpady medyczne lub weterynaryjne, powstające w związku z prowadzoną na terenie danej nieruchomości działalnością w zakresie usług medycznych lub weterynaryjnych, nie mogą być gromadzone w pojemnikach służących do gromadzenia odpadów komunalnych.
2. Szczegółowe zasady postępowania z tymi odpadami określają odrębne przepisy.
§ 10. 1. Pojemniki na odpady komunalne drobne należy ustawić w miejscach łatwo dostępnych zarówno dla użytkowników nieruchomości jak i pracowników firmy wywozowej, w sposób nie powodujący nadmiernych uciążliwości i utrudnień dla mieszkańców nieruchomości lub osób trzecich.
2. Pojemniki powinny być ustawione w granicach nieruchomości w miejscu trwale oznaczonym, na równej nawierzchni, w miarę możliwości utwardzonej, zabezpieczonej przed zbieraniem się wody i błota. Miejsce ustawienia pojemników właściciel nieruchomości jest zobowiązany utrzymywać w czystości i porządku.
3. W przypadku braku możliwości lokalizacji pojemnika w granicach danej nieruchomości, jej właściciel powinien poczynić starania celem uzgodnienia lokalizacji pojemnika w innym miejscu - z właścicielem tego terenu. Również wówczas miejsce ustawienia pojemników użytkownik nieruchomości deponujący odpady jest zobowiązany utrzymywać w czystości.
4. Koszty przygotowania i utrzymania miejsca ustawienia pojemnika ponosi właściciel nieruchomości deponujący odpady.
5. Przepisy ust. 1-4 stosuje się odpowiednio do ustawienia koszy na odpady w pasach drogowych dróg publicznych i przystankach komunikacyjnych.
§ 11. 1. Na terenach parków, zieleńców, skwerów i innych przeznaczonych do użytku publicznego właściciel obowiązany jest do ustawienia koszy do gromadzenia odpadów.
2. Kosze na w/w terenach oraz kosze ustawione na ulicach powinny być opróżniane w miarę potrzeb wynikających z konieczności zachowania porządku i czystości.
3. Opróżnianie koszy powinno odbywać się w sposób nieuciążliwy dla korzystających z tych terenów i ulic.
§ 12. 1. Właściciel nieruchomości ma obowiązek:
1) wyposażyć nieruchomość w pojemniki i urządzenia, o których mowa w § 10 poprzez zakup, wydzierżawienie od przedsiębiorstwa wywozowego lub w inny sposób ustalony w drodze umowy z przedsiębiorstwem wywozowym lub innym podmiotem uprawnionym,
2) utrzymywać pojemniki w stanie porządkowym, sanitarnym i technicznym umożliwiającym korzystanie z nich bez przeszkód i powodowania zagrożeń dla zdrowia użytkowników oraz środowiska.
2. Liczba niezbędnych pojemników oraz częstotliwość wywozu odpadów winna być określona w oparciu o:
1) średni roczny wskaźnik objętościowy nagromadzenia odpadów z roku poprzedniego,
2) liczbę stałych mieszkańców nieruchomości,
3) charakter prowadzonej działalności gospodarczej w wyniku której powstają odpady komunalne.
§ 13. 1. Właściciel nieruchomości jest zobowiązany zapewnić pracownikom przedsiębiorstwa wywozowego dostęp do pojemników w czasie ustalonym w umowie o odbiór odpadów, w sposób umożliwiający opróżnienie pojemników bez narażania na szkodę ludzi, budynków bądź pojazdów.
2. Obowiązek określony w ust. 1 dotyczy także dostępu do urządzeń służących do gromadzenia nieczystości płynnych.
§ 14. 1. Odpady komunalne drobne, zbierane w pojemnikach powinny być usuwane z terenu nieruchomości okresowo, w/g potrzeb wynikających z tempa wytwarzania tych odpadów, w terminach uzgodnionych z przedsiębiorstwem wywozowym, ale z częstotliwością nie mniejszą niż:
1) odpady roślinne kuchenne, z ogrodów oraz terenów zielonych gromadzone w odrębnych pojemnikach:
a) raz na 2 tygodnie - w okresie zimowym i wiosennym,
b) raz na tydzień - w pozostałym okresie roku,
2) pozostałe odpady komunalne zmieszane - raz na tydzień,
3) odpady opakowaniowe zbierane selektywnie w pojemnikach lub workach z tworzywa sztucznego - raz na trzy tygodnie.
2. Częstotliwość wywozu odpadów o charakterze i składzie podobnym do odpadów powstających w gospodarstwie domowym lecz wytwarzanych w wyniku działalności gospodarczej powinna być dostosowana do charakteru i zakresu prowadzonej działalności jednak nie powinna być mniejsza niż w ust. 1.
3. Nieczystości ciekłe powinny być usuwane z nieruchomości z częstotliwością uzgodnioną z przedsiębiorstwem wywozowym oraz zapobiegającą przepełnieniu zbiornika bezodpływowego i wypływowi tych nieczystości do ziemi, wód gruntowych lub powierzchniowych.
§ 15. Przenośne toalety uliczne powinny być opróżniane i dezynfekowane zgodnie z zaleceniami producentów tych kabin.
§ 16. 1. Zabrania się gromadzenia w pojemnikach na odpady komunalne śniegu, lodu, gorącego popiołu i żużla, gruzu budowlanego, szlamów, substancji toksycznych, żrących i wybuchowych, a także odpadów z działalności gospodarczej innych niż o składzie i charakterystyce podobnej do odpadów komunalnych.
2. Zabrania się spalania w pojemnikach jakichkolwiek odpadów komunalnych (także odpadów roślinnych).
3. Obowiązki określone w ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio do koszy na odpady ustawiane w pasach drogowych dróg publicznych, na przystankach autobusowych oraz na innych terenach użytku publicznego.
§ 17. Odpady komunalne wielkogabarytowe powinny być gromadzone w wydzielonym miejscu na terenie nieruchomości, w sposób nieutrudniający korzystania z nieruchomości przez osoby do tego uprawnione i usuwane jak najszybciej, w terminach uzgodnionych z przedsiębiorstwem wywozowym lub innym uprawnionym.
§ 18. 1. Gmina w celu ograniczenia strumienia odpadów kierowanych na składowisko do zdeponowania, we współpracy z podmiotami świadczącymi usługi wywozowe będzie stwarzać warunki do realizacji selektywnej zbiórki odpadów przydatnych do odzysku i współdziałać z przedsiębiorcami podejmującymi działalność w zakresie gospodarowania tego rodzaju odpadami, w tym w szczególności odzyskowi powinny podlegać:
1) tworzywa sztuczne,
2) szkło,
3) inne materiały w ramach wdrażanego programu.
2. Dla potrzeb dobrowolnej, nieodpłatnej zbiórki odpadów organizowane będą punkty zbiórki odpadów, których lokalizacja będzie podawana do publicznej wiadomości.
3. Punkty zbiórki odpadów wyposażane będą w pojemniki, jednolite dla każdej grupy zbieranych odpadów i właściwie oznakowane.
§ 19. Szczegółowe warunki realizacji selektywnej zbiórki odpadów ustalone zostaną z przedsiębiorstwem wywozowym lub innym podmiotem uprawnionym w umowie.
§ 20. 1. Zaleca się właścicielom nieruchomości prowadzenie selektywnej zbiórki:
1) odpadów roślinnych,
2) szkła,
3) opakowań z tworzyw sztucznych,
4) innych surowców w ramach sukcesywnie wdrażanego programu
i gromadzenie tych odpadów w pojemnikach/ workach oddzielnie dla każdego rodzaju odpadów w punktach o których mowa § 18.
2. Powstające na terenie nieruchomości odpady roślinne powinny być kompostowane w miarę istniejących możliwości we własnym zakresie lub przekazywane przedsiębiorstwu wywozowemu.
3. Spalanie suchych odpadów roślinnych powstających np. z upraw ogrodowych jest możliwe pod warunkiem niezadymiania miejsc publicznych i nieruchomości sąsiednich.
4. Obowiązuje bezwzględny zakaz wypalania traw i innych upraw w obrębie Gminy Miejskiej Kętrzyn.
ROZDZIAŁ IV
Zasady rozliczania usług w zakresie postępowania z odpadami komunalnymi i nieczystościami ciekłymi.
§ 21. Ilość odpadów objętych opłatą określa się w oparciu o następujące wskaźniki:
1) liczbę pojemników stanowiących wyposażenie nieruchomości,
2) częstotliwość opróżniania pojemników określoną w § 14 regulaminu.
§ 22. 1. Ilości nieczystości płynnych i opłatę za tą usługę określa się w oparciu o pojemność zbiornika bezodpływowego.
2. Częstotliwość wywozu nieczystości płynnych określa się w oparciu o pojemność zbiornika bezodpływowego wywozu, ilość osób korzystających z nieruchomości oraz charakter prowadzonej w obrębie nieruchomości działalności gospodarczej.
3. Stawki za wywóz nieczystości płynnych będą określane w myśl zasad opisanych w ustawie z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzeniu ścieków (DZ. U. Nr 72, poz. 747, z późn. zm.)
§ 23. 1. Właściciel nieruchomości obowiązany jest do zawarcia umowy na odbiór odpadów w ilości rzeczywiście wytworzonej - czyli w ilości wynikającej z wyliczenia dokonanego w oparciu o przepisy niniejszego rozdziału.
2. Właściciel nieruchomości zobowiązany jest do pobierania, przechowywania i okazywania, na zasadach określonych w ustawie u.c.p. dowodów usunięcia odpadów w sposób zgodny z postanowieniami niniejszej ustawy - przez okres, co najmniej 12 miesięcy.
3. Właściciel nieruchomości obowiązany jest do udzielania przedsiębiorstwu wywozowemu informacji niezbędnych dla ustalenia treści umowy o usuwanie odpadów w sposób zgodny z wymaganiami określonymi w niniejszym regulaminie.
§ 24. Stawki opłat za zbiórkę i transport oraz odzysk lub unieszkodliwianie odpadów wielkogabarytowych ustalane będą indywidualnie, w drodze umowy z przedsiębiorstwem posiadającym stosowne zezwolenie na świadczenie takich usług.

ZAŁĄCZNIK Nr 2(3)
REGULAMIN
postępowania ze zwierzętami na terenie Gminy Miejskiej Kętrzyn
ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne
§ 1. Celem niniejszego regulaminu jest ustalenie szczegółowych wymagań i zasad dotyczących:
1) obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe,
2) utrzymania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej,
3) wyłapywania bezdomnych zwierząt i dalszego z nimi postępowania,
4) postępowania ze zwierzętami bezdomnymi i wolno żyjącymi,
5) wyznaczania obszarów podlegających obowiązkowi deratyzacji i terminów jej przeprowadzania.
§ 2. Użyte w regulaminie określenia oznaczają:
1) zwierzęta domowe - rozumie się przez to zwierzęta tradycyjnie przebywające wraz z człowiekiem w jego domu lub innych odpowiednich pomieszczeniach i utrzymywane przez człowieka w charakterze towarzysza,
2) zwierzęta gospodarskie - rozumie się przez to zwierzęta utrzymywane przez człowieka w celach użytkowych: hodowlanych bądź produkcyjnych,
3) zwierzęta bezdomne - rozumie się przez to zwierzęta domowe i gospodarskie, które uciekły, zabłąkały się lub zostały porzucone przez człowieka a nie ma możliwości ustalenia ich właściciela lub innej osoby, pod której opieką trwale dotąd pozostawały,
4) ustawa u.c.p. - ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości porządku w gminach (Dz. U. Nr 132, poz. 622, zm. Dz. U. Nr 121, poz. 770 z 1997 r., Dz. U. Nr. 60, poz. 369 z 1997 r., Dz. U. Nr. 22, poz. 272 z 2000 r., Dz. U. Nr. 100, poz. 1085 z 2001 r., Dz. U. Nr 154, poz. 1800 z 2001 r., Dz. U. Nr 113, poz. 984 z 2002 r., Dz. U. Nr 7, poz. 78 z 2003 r.),
5) ustawa o zwierzętach - ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt (Dz. U. Nr 111, poz. 724, zm. Dz. U. Nr 88, poz. 554 z 1997 r., Dz. U. Nr 106, poz. 668 z 1998 r., Dz. U. Nr 12, poz. 136 z 2000 r., Dz. U. Nr 3, poz. 21 z 2001 r., Dz. U. Nr 111, poz. 1194 z 2001 r., Dz. U. Nr 135, poz. 1141 z 2002 r.),
6) tereny służące do wspólnego użytku - rozumie się przez to m.in. jezdnie, chodniki, pasy zieleni drogowej, trawniki, place zabaw, boiska, terenu szkół, żłobków, przedszkoli i inne ogólnodostępne, służące do wypoczynku i rekreacji - o ile właściciel tego terenu nie zdecyduje inaczej,
7) gmina - rozumie się przez to Gminę Miejską Kętrzyn.
ROZDZIAŁ II
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe.
§ 3. Osoby utrzymujące na terenie Gminy Miejskiej Kętrzyn zwierzęta domowe zobowiązane są do:
1) sprawowania nad mini stałej opieki w myśl art. 9, ust. 1 ustawy o zwierzętach,
2) dołożenia starań, by były one jak najmniej uciążliwe dla otoczenia,
3) zachowania środków ostrożności i zasad bezpieczeństwa:
a) nie pozostawiania zwierząt bez dozoru osób dorosłych jeżeli nie są one należycie zabezpieczone,
b) na terenie ogólnodostępnym wyprowadzania psów wyłącznie na smyczy, a jeżeli uzasadnia to wielkość lub agresja psa - także obowiązkowo w kagańcu:
– nie dotyczy to miejsc ogrodzonych i oznakowanych, przeznaczonych do swobodnego puszczania psów, jeżeli miejsca takie zostaną wyznaczone,
– zwolnienie psa ze smyczy jest dozwolone tylko w miejscach mało uczęszczanych i pod warunkiem, że pies ma kaganiec, a właściciel (opiekun) ma możliwość sprawowania bezpośredniej kontroli nad jego zachowaniem,
4) zaopatrzenia psów w obroże z adresami ich właścicieli oraz aktualne numery identyfikacyjne, które będą nadawane po uiszczeniu obowiązkowego podatku od posiadania psa w każdym roku kalendarzowym,
5) terminowego przeprowadzania szczepień przeciwko wściekliźnie,
6) w przypadku utrzymujących psy, koty lub zwierzęta egzotyczne obowiązani oni są do posiadania dowodu szczepień ochronnych wymaganych bądź zarządzanych przez odpowiednie służby weterynaryjne,
7) usuwania zanieczyszczeń spowodowanych przez zwierzęta domowe w części wspólnej nieruchomości - w szczególności: na klatkach schodowych, w piwnicach i strychach, oraz innych terenach służących do wspólnego użytku,
8) przestrzegania zakazu wprowadzania zwierząt na tereny służące do zabawy dla dzieci, na tereny szkół, przedszkoli, żłobków, sklepów spożywczych, lokali gastronomicznych (za wyjątkiem "ogródków"), aptek, szpitali, pomieszczeń biurowych, plaż i kąpielisk oraz innych obiektów, których administracja wprowadzi taki zakaz,
9) w przypadku utrzymywania, gadów, płazów, ptaków i stawonogów a także zwierząt mogących stanowić zagrożenie, w lokalach mieszkalnych lub użytkowych właściciele obowiązani są zabezpieczyć je przed wydostaniem się z pomieszczenia.
§ 4. 1. W budynkach jednorodzinnych oraz wielorodzinnych ilość posiadanych zwierząt domowych nie powinna stanowić uciążliwości lub zagrożenia dla otoczenia i mieszkańców tego budynku i nieruchomości sąsiednich.
2. Zwierzęta domowe powinny być utrzymywane w warunkach zapewniających normalny ich rozwój.
ROZDZIAŁ III
Wymagania dotyczące utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej
§ 5. 1. Na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej niektóre gatunki zwierząt gospodarskich mogą być utrzymywane w obiektach zamkniętych pod warunkiem przestrzegania zasad określonych w niniejszym regulaminie.
2. Grupą zwierząt dopuszczoną do chowu, na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej a nie objętych zakazem o którym mowa w § 9, jest ptactwo domowe (np. kury, kaczki, gęsi, perlice, gołębie hodowlane - z uwzględnieniem postanowień § 6 i § 8, ust. 2 niniejszego regulaminu).
3. Grupa zwierząt, o których mowa w ust. 2 nie może przekroczyć 20 sztuk.
§ 6. Prowadzący chów lub hodowlę zwierząt gospodarskich jest obowiązany zapewnić:
1) utrzymanie zwierząt, bezpośredniego ich otoczenia oraz pomieszczenia w którym są przetrzymywane w czystości,
2) gromadzenie i usuwanie powstających w związku z hodowlą odpadów i nieczystości w taki sposób by nie przenikały do wód powierzchniowych i podziemnych, nie zanieczyszczały gleby lub powietrza,
3) prowadzenie hodowli lub chowu w taki sposób by, wobec innych osób zamieszkujących na nieruchomości lub nieruchomościach sąsiednich, nie stwarzane były uciążliwości takie jak hałas, odory itp.,
4) przestrzeganie obowiązujących przepisów sanitarno-epidemiologicznych oraz innych obowiązujących w tym zakresie,
5) nie zanieczyszczanie podwórzy domów mieszkalnych, ulic i innych miejsc publicznych odchodami zwierząt, przeznaczoną dla zwierząt karmą lub ściółką, odpadkami lub innymi nieczystościami,
6) wykonanie wybiegów z ogrodzeniami uniemożliwiającymi wydostanie się zwierząt na zewnątrz i pozwalającymi na izolację od sąsiednich posesji.
§ 7. Z pomieszczeń, w których przebywają zwierzęta nieczystości płynne muszą być odprowadzane za pomocą szczelnych urządzeń kanalizacyjnych do kompostowni i zbiorników. Ze zbiorników nieczystości należy usuwać w sposób mechaniczny za pomocą wozów asenizacyjnych.
§ 8. W granicach administracyjnych gminy:
1) obowiązuje całkowity zakaz chowu i hodowli następujących gatunków zwierząt gospodarskich: koni, świń, krów, owiec, pszczół, zwierząt futerkowych - na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, z zastrzeżeniem § 9,
2) zakazuje się utrzymywania gołębi na nieruchomościach o zabudowie wysokiej, wielorodzinnej i terenach skoncentrowanego budownictwa jednorodzinnego.
§ 9. Wprowadza się zakaz utrzymywania wszelkich zwierząt gospodarskich, w tym wymienionych w § 8, pkt 1, na następujących obszarach gminy wyłączonych z produkcji rolniczej:
1) na terenie osiedli o zabudowie wysokiej (powyżej II kondygnacji),
2) w obrębie posesji i budynku jednorodzinnego powyżej 2 lokali,
3) w obrębie posesji i budynku wielolokalowego,
4) na nieruchomościach zabudowy jednorodzinnej o powierzchni poniżej 800 m2.
§ 10. Zabrania się utrzymywania zwierząt gospodarskich:
1) wewnątrz mieszkań,
2) w pomieszczeniach nie przeznaczonych do tego celu (strychy, piwnice, garaże),
3) na terenach ujęć wodnych oraz stref ochronnych tych ujęć.

ROZDZIAŁ IV
Wyłapywanie bezdomnych i pozbawionych opieki zwierząt oraz dalsze z nimi postępowanie.
§ 11. 1. W celu zapewnienia opieki bezdomnym zwierzętom, poprawy stanu sanitarnego miasta oraz mając na uwadze ochronę ludzi przed pogryzieniami przez zabłąkane i porzucone zwierzęta wprowadza się na terenie administracyjnym miasta Kętrzyna okresowe i doraźne wyłapywanie tych zwierząt.
2. Wyłapywanie okresowe odbywać się będzie w zależności od potrzeb i możliwości zapewnienia wyłapanym zwierzętom opieki.
3. Wyłapywanie doraźne odbywać się będzie w przypadkach zagrożenia zdrowia lub życia ludzi i dotyczyć będzie zwierząt agresywnych, chorych i podejrzanych o chorobę, rannych.
§ 12. Wyłapywanie będzie prowadzone przez podmiot, któremu na mocy umowy powierzy się opiekę nad zwierzętami bezdomnymi na terenie Gminy Miejskiej Kętrzyn.
§ 13. 1. O przystąpieniu do przeprowadzenia akcji, o której mowa w § 11 mieszkańcy zostaną poinformowani przez Burmistrza Miasta w środkach masowego przekazu - z 21 dniowym wyprzedzeniem.
2. W komunikacie podane zostanie:
1) termin wyłapywania,
2) granice terenu, na którym będą wyłapywane zwierzęta bezdomne,
3) adres punktu, z którym uzgodniono umieszczenie zwierząt po wyłapaniu,
4) podmiot wykonujący wyłapywanie.
3. Wyłapywanie zwierząt będzie odbywać się w sposób humanitarny, nie stwarzający zagrożenia dla życia i zdrowia zwierzęcia oraz nie zadając im cierpienia.
4. Zwierzętom wymagającym opieki lekarsko-weterynaryjnej udzielona zostanie pierwsza pomoc medyczna.
§ 14. 1. Odbiór zwierząt przez właścicieli będzie mógł mieć miejsce po opłaceniu przez nich kosztów związanych z prowadzoną akcją oraz kosztów leczenia i pobytu w punkcie.
2. W przypadku nie zgłoszenia się właściciela po zwierzę może zostać ono, po 14 dniach od dnia zakończenia akcji, przekazywane nowym właścicielom.

ROZDZIAŁ V
Postępowanie ze zwierzętami bezdomnymi i wolno żyjącymi.
§ 15. 1. Zgłoszenia o zwierzętach bezdomnych i wolno żyjących przyjmuje podmiot, któremu na mocy umowy powierzy się opiekę nad zwierzętami bezdomnymi na terenie Gminy Miejskiej Kętrzyn oraz Straż Miejska w Kętrzynie.
2. Zgłoszone zwierzęta bezdomne, wyłącznie z terenu administracyjnego miasta Kętrzyna, będą przewożone i lokowane w punkcie prowadzonym przez podmiot, o którym mowa w ust. 1.
§ 16. Zwłoki zwierząt bezdomnych i wolno żyjących będą niezwłocznie usuwane i poddawane utylizacji.
§ 17. 1. Punkt opieki nad zwierzętami bezdomnymi zapewni opiekę zwierzętom bezdomnym przez okres umożliwiający odnalezienie właścicieli lub znalezienie im nowych opiekunów.
2. Punkt opieki nad zwierzętami bezdomnymi sprawuje opiekę nad zwierzętami bezdomnymi w mieście oraz zwierzętami odebranymi właścicielom na podstawie decyzji administracyjnej Burmistrza Miasta.
ROZDZIAŁ VI
Wyznaczanie obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania
§ 18. 1. Obowiązkowej deratyzacji podlegają obszary:
1) skoncentrowanego budownictwa wielorodzinnego i jednorodzinnego, w zespołach opieki zdrowotnej i opieki społecznej, placówkach zbiorowego żywienia i kulturalno-oświatowych, szkołach, przedszkolach, żłobkach i in. w/g potrzeb,
2) zabudowane obiektami i magazynami wykorzystywanymi odpowiednio do przetwórstwa lub przechowywania bądź składowania produktów rolno-spożywczych.
2. Deratyzację przeprowadza na zlecenie właściciela, zarządcy lub administratora nieruchomości uprawniony podmiot gospodarczy, przynajmniej raz w roku - we wrześniu, w pomieszczeniach piwnicznych, węzłach ciepłowniczych, strychach, boksach na pojemniki z odpadami.
3. Teren poddany deratyzacji winien zostać oznaczony i zabezpieczony przed dostępem osób postronnych.
4. Koszty deratyzacji ponosi właściciel nieruchomości.