logo Fundacji Azylu pod Psim Aniołem

"Hycel 2004"

Schroniska

Przepisy prawa

logo Fundacji Azylu pod Psim Aniołem


Biuro Ochrony Zwierząt
Fundacji Azylu pod Psim Aniołem

Dane ze schronisk w Polsce 2003-2005

W poniższych tabelach zestawiono dane ewidencyjne schronisk dla bezdomnych zwierząt dla poszczególnych województw w latach 2003-2005. Kategoria utracone obejmuje łącznie zbiegłe, padłe i uśmiercone. Kategoria wydane obejmuje adoptowane, sprzedane i oddane właścicielom. Zagęszczenie schronisk wynika z porównania stanu z pojemnością schroniska w ocenie Inspekcji Weterynaryjnej.

 
Zbiorcze dane ewidencyjne schronisk w Polsce w latach 2003-2005 – psy
województworokprzyjętewydaneutracone
% przyjętych
stan schronisk
na pocz., na końcu, zmiana %
% zagęsz-
czenia
razem2003
2004
2005
58.138
61.453
62.844
41.677
43.911
44.115
14.758  25
16.089  26
16.290  26
17.414
19.018
20.173
19.230
20.240
22.599
+10
+6
+12
115
116
121
dolnośląskie2003
2004
2005
5.169
5.887
4.995
3.818
3.760
3.845
1.284  25
1.969  33
1.088  22
876
963
1.101
943
1.129
1.163
+8
+17
+6
123
147
130
kujawsko-pom.2003
2004
2005
5.237
5.011
5.093
3.381
3.037
3.081
1.886  36
1.938  39
1.916  38
815
833
875
814
892
987
-4
+10
+11
154
141
141
lubelskie2003
2004
2005
2.359
2.671
2.842
1.780
2.097
2.394
437  19
480  18
438  15
795
900
1.024
937
994
1.057
+19
+10
+3
105
100
112
lubuskie2003
2004
2005
1.302
1.396
1.430
1.031
1.133
1.141
285  22
271  19
271  19
422
408
386
408
398
368
-4
-2
+5
109
108
110
łódzkie2003
2004
2005
5.456
5.133
5.165
3.305
3.231
3.698
2.198  40
1.712  33
1.236  24
1.325
1.347
1.537
1.278
1.537
1.742
-4
+14
+13
110
120
130
małopolskie2003
2004
2005
3.274
3.178
3.251
2.605
2.600
2.835
636  19
505  16
571  16
803
743
742
836
816
867
+4
+10
+17
106
115
104
mazowieckie2003
2004
2005
6.789
8.740
9.361
4.704
5.728
5.574
1.441  21
2.346  27
3.211  34
4.208
4.711
5.305
4.852
5.377
5.881
+15
+11
+11
137
138
152
opolskie2003
2004
2005
846
1.127
1.099
721
913
1.183
137  19
163  14
178  16
166
154
182
154
205
220
-7
+2
-5
73
98
105
podkarpackie2003
2004
2005
805
819
803
676
662
141
123  15
141  17
87  11
817
798
833
762
814
853
-7
+5
+2
94
100
95
podlaskie2003
2004
2005
1.833
1.625
1.298
1.246
1.135
908
542  30
442  27
360  28
285
329
364
330
367
390
+16
+12
+7
80
86
80
pomorskie2003
2004
2005
3.684
3.902
4.012
2.711
3.066
3.065
670  18
639  16
819  20
1.029
1.281
1.316
1.332
1.326
1.379
+29
+4
+5
157
156
140
śląskie2003
2004
2005
10.736
10.866
12.129
7.848
8.104
7.922
3.034  28
2.742  25
3.545  29
2.523
2.709
2.700
2.588
2.666
3.362
+3
-2
+25
81
88
104
świętokrzyskie2003
2004
2005
764
683
742
560
486
583
269  35
166  24
168  23
169
104
135
104
135
162
-62
+30
+20
64
83
100
warmińsko-maz.2003
2004
2005
2.087
2.578
2.714
1.646
1.849
1.839
348  17
545  21
556  20
811
968
995
877
1.131
1.338
+8
+17
+34
104
121
123
wielkopolskie2003
2004
2005
4.111
4.142
4.191
2.980
3.338
3.201
648  16
983  24
899  21
1.570
1.805
1.781
2.050
1.605
1.873
+31
-11
+5
144
99
114
zachodniopom.2003
2004
2005
3.686
3.695
3.719
2.665
2.772
2.705
856  23
1.047  28
947  35
800
965
897
965
848
957
+21
-12
+7
134
111
90

 
Zbiorcze dane ewidencyjne schronisk w Polsce w latach 2003-2005 – koty
województworokprzyjętewydaneutracone
% przyjętych
razem2005 14230 7710 6325  44
dolnośląskie2005 1318 1075 309  23
kujawsko-pom.2005 1814 963 774  43
lubuskie2005 260 85 158  61
łódzkie2005 1159 807 414  36
małopolskie2005 1858 954 850  46
mazowieckie2005 1359 622 718  53
opolskie2005 142 117 24  17
podkarpackie2005 271 156 134  49
pomorskie2005 1541 597 930  60
śląskie2005 2320 1134 1108  48
świętokrzyskie2005 57 36 17  30
warmińsko-maz.2005 858 453 313  36
wielkopolskie2005 660 512 178  27
zachodniopom.2005 613 199 398  65

Porównanie schronisk na podstawie danych za 2003 rok

Pomimo zasadniczych wątpliwości co do wiarygodności źródeł i niekompletności danych pokusiliśmy się o najbardziej ogólne porównanie schronisk.

Posługujemy się kategorią "utracone" (uśmiercone + padłe + zbiegłe) jako syntetycznym wskaźnikiem poziomu opieki jaką zapewniają schroniska. Konfrontujemy go z budżetem schronisk dla oszacowania efektywności nakładów na tę opiekę. Wielkość schronisk mierzymy ilością przyjętych zwierząt a nie stanem liczebnym, gdyż interesuje nas ich efektywność w przeciwdziałaniu bezdomności.

Po dane o budżetach schronisk sięgaliśmy do Biuletynu Informacji Publicznej, jednak ich dostępność i przejrzystość bywa niska, więc wskaźnik budżet schroniska na jednego przyjętego psa może być zawodny, zwłaszcza gdy schronisko nie jest wprost zakładem budżetowym gminy.

 

Jakość opieki a budżety niektórych schronisk dla bezdomnych zwierząt

Wykres przeczy przekonaniu, że poziom opieki związany jest z ilością pieniędzy. Przyzwoity poziom opieki (umownie: poniżej 10% utraconych) realizowany bywa za 200 jak i 1.300 złotych na psa. Także ich eksterminację (umownie: powyżej 20-30% utraconych) można prowadzić za małe lub bardzo duże pieniądze.

 

Jakość opieki a wielkość niektórych schronisk dla bezdomnych zwierząt

Schroniska przyjmujące więcej niż kilkaset zwierząt rocznie nie zapewniają normalnego poziomu opieki - i tu można podejrzewać istnienie związku przyczynowego. Niestety nie działa on w drugą stronę - na przykład Suwałki, w których od lat trwa rekordowa eksterminacja zwierząt, są schroniskiem niewielkim. Jednak w liczbach bezwzględnych prym w eksterminacji wiedzie Łódź. Różnica jest też w metodzie; małe Suwałki aktywnie uśmiercają - w łódzkim molochu zwierzęta zdane są w znacznym stopniu na własne konanie (uśmiercone/padłe w Suwałkach - 142/6, w Łodzi - 830/677).

Porównanie schronisk wykazuje wielką skalę zróżnicowania nie tylko ich chłonności, ale także budżetów na jednego psa oraz jakości opieki (a raczej rozpiętości między opieką a eksterminacją). Do tego brak jest wyraźnego związku tych parametrów (może oprócz ograniczenia właściwej opieki do małych schronisk). Można zatem przypuszczać, że o funkcjonowaniu schronisk mniej decydują względy materialne a bardziej subiektywne: organizacja, pomysł, wola urzędników i lokalnych społeczności.

Przepełnienie schronisk mierzyliśmy porównując stan początkowy lub końcowy (wyższy z nich) z pojemnością ocenianą przez wizytującego. Przepełnionych jest 81 schronisk ze 141, których dane posiadaliśmy (57%). Przeciętny stopień ich przepełnienia wynosi 157%. Liczony osobno dla małych schronisk (do 50 miejsc) i dużych (ponad 250 miejsc) wynosi 174%. Dla średnich (51-250 miejsc) - 148%. Z dużych schronisk największe przepełnienie notowane jest dla Celestynowa (324%), wśród średnich dla Gdańska (251%) a wśród małych dla Włocławka (318%).

Źródła i wiarygodność danych

Przedstawione dane oparte są głównie o doroczne raporty z wizytacji Inspekcji Weterynaryjnej. Tylko z części schronisk otrzymaliśmy dane bezpośrednio (także za I półrocze 2004) Wyegzekwowanie tych danych w trybie dostępu do informacji publicznej okazuje się trudne, a ich wiarygodność wątpliwa. Przekonaliśmy się, że poziom prowadzenia ewidencji w schroniskach jest ogólnie niski.

Raporty z wizytacji schronisk sporządzane są przez Inspekcję Weterynaryjną zwykle w środku roku następnego. Dane o stanie zwierząt na początku i końcu roku raportowanego nie są zatem oparte na inwentaryzacji i nie są wiążące z roku na rok. Na przykład, ten sam "stan na koniec 2002 r." oceniony był różnie podczas wizytacji w 2003 r. (jako końcowy dla roku 2002) i 2004 r. (jako początkowy dla roku 2003). Schronisko krakowskie "zgubiło" w ten sposób prawie połowę stanu - 437 psów, poznańskie - 298, warszawskie - 77, zaś Celestynów "zyskał" 103 psy.

To samo powtarza się potem na szczeblu centralnym, kiedy po dwóch latach (dystans prawie historyczny) Główny Lekarz Weterynarii publikuje zbiorczy raport o schroniskach za dany rok. W zestawieniu rocznym za 2001 rok brakuje 222 psów. W zestawieniu za 2002 brakuje 471 psów (jedno duże schronisko). By się tego doliczyć, trzeba uwzględnić że za "przyjęte" traktuje się czasem stan początkowy plus przyjęte. Patrz:

 
Zestawienie liczb z kolejnych, corocznych raportów Głównego Lekarza Weterynarii
okresstan pocz.przyjęteadopt.uśmierc.padłezbiegłelos niezn.stan końc.manko
2003 17.427 57.931 41.558 8.822 5.095 703    19.129 266
różnica stanu końcowego i początkowego 2002/2003908
2002 17.154 53.923 36.904 10.201 4.484 682 - 18.335 471
różnica stanu końc. i pocz. 2001/2002 może wynikać z ujęcia nowych schronisk-666
2001 71.921 36.625 12.525 (4.315) 279 1.467 16.488 222
2000   33.130 12.848   14.817  
1999   31.809 14.956   12.539  
1998   11.596  

[aktualizacja: 16.03.2005]

Nieciągłość danych oraz łączne traktowanie stanu początkowego i przychodu schronisk bierze się być może stąd, że raporty te służyły głównie kontroli skali dorocznych szczepień wszystkich zwierząt przeciw wściekliźnie. Ten sposób liczenia jest jednak błędny gdy chce się porównywać np. procent sterylizacji/kastarcji, adopcji czy uśmierceń, które wszak trudno przeprowadzać corocznie na tych samych zwierzętach. Procentowe wskaźniki, którymi operują raporty niewiele znaczą, jeśli odnoszą się do stanu zwierząt a nie wyłącznie ilości zwierząt przyjmowanych. Zupełnie też nie nadaje się dla celów prowadzenia takiej zbiorczej ewidencji zwierząt w schroniskach, która by dawała pojęcie o ich losach. W ciągu trzech lat z raportowanych stanów zniknęło bez wieści łącznie 3.334 psów (stan dziesięciu dużych schronisk).

Po co komu ewidencja

Potrzeba takiej ewidencji wynika zwłaszcza z funkcjonowania komercyjnego wyłapywania psów przez gminy (hycla), co stworzyło ogólnopolski rynek usług eksterminacji tych zwierząt, łącznie z przemieszczaniem ich z jednego krańca Polski na drugi, przemieszczania między schroniskami i raportowaniem fikcyjnych danych. Dla trzech mazowieckich schronisk stwierdziliśmy nieujawniony obrót w skali większej niż ich obrót raportowany podczas wizytacji Inspekcji Weterynaryjnej.

Prowadzenie schronisk dla zwierząt jest tzw. "działalnością nadzorowaną" w rozumieniu prawa weterynaryjnego. Zatem Inspekcja Weterynaryjna monitoruje spełnianie określonych rozporządzeniem tzw. "wymagań weterynaryjnych". I choć należy do nich m.in. prowadzenie dość szczegółowego wykazu zwierząt, to jednak sama koncepcja tego nadzoru ani nie wymusza na schroniskach prowadzenia rzetelnej ewidencji, ani też nie zobowiązuje do tworzenia zbiorczej ewidencji ruchu zwierząt z schroniskach. A tym bardziej prowadzenia dochodzeń w przypadku stwierdzenia niezgodności. Jest to zrozumiałe z punktu widzenia celu nadzoru, jakim jest bezpieczeństwo sanitarno-epidemiologiczne, nie zaś los zwierząt. Wszak jakikolwiek ubytek zwierząt nie narusza tego bezpieczeństwa - raczej przeciwnie.

Oczekiwanie od Inspekcji Weterynaryjnej nadzoru nad schroniskami także pod względem humanitarnym, czy też po prostu przestrzegania ustawy o ochronie zwierząt (w tym - wyłapywania psów), nie przystaje do rzeczywistości. Działanie schronisk dla zwierząt nie jest bowiem uregulowane żadnymi przepisami oprócz w.w. sanitarno-weterynaryjnych.

Ogólny nadzór Inspekcji nad przestrzeganiem ustawy o ochronie zwierząt jest ustawowym zapisem bez żadnych konsekwencji prawnych i organizacyjnach, a więc tym bardziej - praktycznych. Nadzór o jakim mówi Ustawa o ochronie zwierząt sprowadza się więc do "działalności nadzorowanej" określonej na gruncie prawa weterynaryjnego i tu koło się zamyka. Działalność hycla i obrót zwierzętami wyłapanymi nie jest zaliczony do "działalności nadzorowanej", zatem nie jest objęty nadzorem nad przestrzeganiem ustawy o ochronie zwierząt - tej właśnie, która jest formalną podstawą tych praktyk.