Warmi.04.24.332
UCHWAŁA Nr XV/159/03
Rady Miejskiej w Iławie
z dnia 27 listopada 2003 r.
w sprawie szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Iława i wyłapywania zwierząt.
(Olsztyn, dnia 25 lutego 2004 r.)
Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 3, art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zmianami: rok 2002: Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 214, poz. 1806; rok 2003: Nr 80, poz. 717), art. 4 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. Nr 132, poz. 622 ze zmianami: rok 1997: Nr 121, poz. 770, Nr 60, poz. 369; rok 2000; Nr 22, poz. 272; rok 2001: Nr 100, poz. 1085, Nr 154, poz. 1800; rok 2002: Nr 113, poz. 984; rok 2003: Nr 7, poz. 78), oraz art. 11 ust. 3 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt (t.j. z 2003 r. Dz. U. Nr 106, poz. 1002), Rada Miejska w Iławie uchwala, co następuje:
§ 1. Ustala się szczegółowe zasady utrzymania porządku i czystości na terenie nieruchomości oraz wyłapywania zwierząt w postaci "Regulaminu utrzymania czystości i porządku oraz wyłapywania zwierząt na terenie miasta Iława", stanowiącego załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2. Tracą moc:
- uchwała nr XXVIII/261/97 w sprawie obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe,
- uchwała nr XXVIII/262/97 w sprawie szczegółowych zasad rozliczania świadczonych usług usuwania i unieszkodliwiania odpadów komunalnych,
- uchwała nr XXXIII/300/97 w sprawie szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku w mieście Iława.
§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta Iławy.
§ 4. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko-Mazurskiego.
§ 5. Uchwała podlega ogłoszeniu przez rozplakatowania w miejscach publicznych - tablice ogłoszeń na terenie miasta Iława oraz opublikowaniu w Ratuszu Miejskim.

ZAŁĄCZNIK
REGULAMIN UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU ORAZ WYŁAPYWANIA ZWIERZĄT NA TERENIE MIASTA IŁAWA.
I. Postanowienia ogólne.
§ 1. 1. Regulamin ustala szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości znajdujących się w mieście Iława oraz wyłapywania zwierząt.
2. Postanowienia Regulaminu wydano w oparciu o przepisy ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymania czystości i porządku (Dz. U. Nr 132, poz. 622, z póz. zm), ustawy z 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. Nr 62, poz. 628). oraz ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt (tj. z 2003 r. Dz. U. Nr 106, poz. 1002).
§ 2. Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
1) odpadach komunalnych drobnych - należy przez to rozumieć odpady zbierane do typowych pojemników,
2) odpadach komunalnych wielkogabarytowych - należy przez to rozumieć odpady komunalne, które nie mogą być umieszczone, ze względu na swoje rozmiary i masę, w typowych pojemnikach,
3) odpadach roślinnych - należy przez to rozumieć odpady powstające na prywatnych lub publicznych terenach zielonych wskutek ich pielęgnacji i uprawiania oraz odpady pochodzenia roślinnego z targowisk,
4) firmie wywozowej - należy przez to rozumieć zakład będący gminną jednostką organizacyjną lub przedsiębiorcę, w rozumieniu odpowiednich przepisów, posiadającego wydane przez Burmistrza Miasta zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości oraz opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych.
§ 3. Regulamin obowiązuje:
1) właścicieli nieruchomości,
2) kierowników budów,
3) jednostki użytkujące tereny służące komunikacji publicznej,
4) wszystkich korzystających z terenów będących własnością gminy.
II. Wymagania w zakresie utrzymania porządku i czystości na nieruchomościach i terenach użytku publicznego.
§ 4. 1. Obowiązek utrzymania czystości i porządku oraz dbania o wygląd nieruchomości spoczywa na właścicielu.
2. Tereny zielone i ogródki przydomowe znajdujące się na terenie nieruchomości powinny być estetyczne i zadbane.
3. Obowiązkiem właściciela nieruchomości jest utrzymanie w należytym stanie sanitarnym i porządkowym pojemników na odpady stałe, szamb.
4. Zarządcy dróg są zobowiązani niezwłocznie jednak nie później niż do 15 kwietnia każdego roku usunąć skutki wynikające z utrzymania tych dróg w okresie zimowym, a w szczególności do usunięcia z nich ziemi oraz piasku.
5. Zarządy Pracowniczych Ogrodów Działkowych zobowiązane są do ustawienia pojemników na odpady na terenie ogrodów działkowych w ilości odpowiedniej do wytworzonych odpadów.
6. Obowiązek posiadania pojemników na odpady dotyczy również terenów budowy i terenów na których znajdują się garaże w zabudowie szeregowej.
7. Mieszkańcy zobowiązani są do segregowania odpadów, w szczególności papieru, szkła, plastiku na obszarach, gdzie ustawione są pojemniki do segregacji tych odpadów.
8. Uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego należy do obowiązków właściciela lub zarządcy terenu w przypadku, gdy zostanie on ustanowiony i odbywa się według następujących zasad:
a) uprzątanie chodników z nieczystości w okresie od marca do października winno odbywać się poprzez zamiatanie,
b) w miesiącach od listopada do marca, jeżeli wystąpi gołoledź, należy niezwłocznie po wystąpieniu złych warunków atmosferycznych chodnik posypać piaskiem,
c) w przypadku wystąpienia opadów śniegu, z chwilą ich zakończenia, chodnik odśnieża się i posypuje piaskiem,
d) śnieg pryzmuje się wzdłuż krawędzi chodnika,
e) piasek użyty do celów wskazanych w § 4 ust. 11 lit. c) i d) usuwa się z chodnika niezwłocznie po ustaniu przyczyn jego zastosowania,
f) zakazuje się zgarniania śniegu, lodu, błota, piasku lub innych zanieczyszczeń z chodnika na jezdnię,
g) właściciele nieruchomości zobowiązani są do usuwania nawisów (sopli) lodowych z okapów, rynien i innych części elewacji.
9. Działania wynikające z realizacji postanowień § 4 ust. 11 nie mogą powodować uszkodzeń nawierzchni chodników.
§ 5. 1. Usuwanie nieczystości z trawników, placów zabaw i innych terenów znajdujących się w granicach nieruchomości, a służących do użytku publicznego należy do obowiązków właściciela lub zarządcy terenu w przypadku, gdy zostanie on ustanowiony.
2. Właściciele nieruchomości z piaskownicami znajdującymi się w miejscach publicznych, ze względu na możliwość zakażenia dzieci chorobami pasożytniczymi, są zobowiązani do wymiany piasku przynajmniej raz w roku w okresie wiosennym w terminie do 30 kwietnia każdego roku.
3. Dopuszcza się mycie własnych pojazdów samochodowych na terenie własnej posesji, jeśli powstające ścieki odprowadzane będą do kanalizacji miejskiej lub gromadzone w sposób umożliwiający ich usunięcie, w szczególności ścieki takie nie mogą być odprowadzane do zbiorników wodnych lub do ziemi.
4. Dopuszcza się doraźne naprawy i regulacje własnych pojazdów samochodowych na terenie własnej posesji, w miejscach do tego celu wyznaczonych, pod warunkiem, że powstające odpady będą gromadzone w pojemnikach do tego przeznaczonych. Zabrania się prowadzenia napraw blacharsko-lakierniczych.
III. Zasady usuwania odpadów komunalnych z nieruchomości.
§ 6. 1. Odpady komunalne powstające na terenie nieruchomości gromadzone są w urządzeniach odpowiadających wymaganiom określonym w niniejszym Regulaminie.
2. Nieczystości ciekłe, nie odprowadzane do sieci kanalizacyjnej bądź przydomowej oczyszczalni ścieków, gromadzi się w zbiornikach odpowiadających wymaganiom wynikającym z przepisów odrębnych, w szczególności ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. prawo budowlane (tekst jednolity z 2000 r. Dz. U. Nr 106, poz. 1126, z póz. zm.).
3. Jeżeli na terenie nieruchomości powstają także odpady inne niż komunalne, to muszą być one gromadzone w sposób wyodrębniony od odpadów komunalnych. Zasady gospodarowania takimi odpadami określają przepisy odrębne.
§ 7. 1. Odpady powstające w związku z prowadzoną na terenie danej nieruchomości działalnością w zakresie usług medycznych lub weterynaryjnych (odpady medyczne lub weterynaryjne), nie mogą być gromadzone w pojemnikach służących gromadzenia odpadów komunalnych.
2. Szczegółowe zasady postępowania z odpadami medycznymi i weterynaryjnymi określają przepisy odrębne.
§ 8. 1. Pojemniki na odpady komunalne drobne ustawia się w miejscach łatwo dostępnych zarówno dla ich użytkowników jak i dla pracowników firmy wywozowej, w sposób nie powodujący nadmiernych uciążliwości i utrudnień dla mieszkańców nieruchomości lub osób trzecich.
2. Pojemniki powinny być ustawione w granicach nieruchomości w miejscu trwale oznaczonym, na równej nawierzchni, w miarę istniejących możliwości utwardzonej, zabezpieczonej przed zbieraniem się wody i błota. Miejsce ustawienia pojemników właściciel nieruchomości jest obowiązany utrzymywać w czystości.
3. Koszty przygotowania i utrzymania miejsca ustawienia pojemników ponosi właściciel nieruchomości.
4. Przepisy ust. 1-3 stosuje się odpowiednio do ustawienia koszy na odpady ustawianych na drogach publicznych i przystankach komunikacji zbiorowej.
§ 9. Właściciel nieruchomości ma obowiązek utrzymywać pojemniki na odpady w takim stanie sanitarnym i technicznym, aby korzystanie z nich mogło odbywać się bez przeszkód i powodowania zagrożeń dla zdrowia użytkowników.
§ 10. 1. Właściciel nieruchomości obowiązany jest zapewnić pracownikom firmy wywozowej dostęp do pojemników w czasie ustalonym w umowie o odbiór odpadów, w sposób umożliwiający opróżnienie pojemników bez narażenia na szkodę ludzi, budynków bądź pojazdów.
2. Obowiązki określone w ust. 1 dotyczą także dostępu do urządzeń służących do gromadzenia nieczystości ciekłych.
§ 11. 1. Stałe odpady komunalne drobne muszą być usuwane z terenu nieruchomości, w terminach uzgodnionych z firmą wywozową:
a) co najmniej 1 raz w tygodniu na terenach osiedli wielorodzinnych,
b) raz na 2 tygodnie na osiedlach jednorodzinnych.
2. Odpady komunalne wielkogabarytowe są odbierane przez firmę wywozową po uprzednim zgłoszeniu przez właściciela nieruchomości do firmy wywozowej zlecenia na wywóz tych odpadów.
3. Zlecenie realizuje się w terminie uzgodnionym z właścicielem nieruchomości nie dłuższym niż 7 dni od otrzymania zgłoszenia.
4. Koszty wywozu odpadów wielkogabarytowych ponosi gmina.
5. Nieczystości ciekłe usuwane są z nieruchomości z częstotliwością i w sposób gwarantujący, że nie nastąpi wypływ ze zbiornika, zwłaszcza wynikający z jego przepełnienia, a także zanieczyszczenie powierzchni ziemi i wód gruntowych.
IV. Urządzenia przeznaczone do gromadzenia odpadów.
§ 12. 1. Właściciel nieruchomości zapewnia jej wyposażenie w urządzenia służące do gromadzenia odpadów komunalnych w szczególności poprzez:
a) zakup takich urządzeń,
b) wydzierżawienie od firmy wywozowej lub gminy,
c) w inny sposób ustalony w drodze umowy z firmą wywozową lub innym podmiotem.
2. Zarządcy dróg oraz właściciele terenów służących do użytku publicznego zobowiązani są do ustawienia koszy na odpadki w ilości odpowiadającej intensywności ruchu pieszego, lecz nie rzadziej niż 100 m jeden od drugiego.
§ 13. 1. Odpady komunalne drobne mogą być gromadzone jedynie w zamkniętych i szczelnych pojemnikach lub kontenerach, wyłącznie do tego celu przeznaczonych.
2. Pojemniki służące do gromadzenia odpadów komunalnych drobnych mają pojemność od 0,05 do 1, 1 m3 a kontenery 7 m3.
3. Pojemniki na odpady komunalne drobne służą wyłącznie do gromadzenia tego rodzaju odpadów.
4. W okresie od kwietnia do września pojemniki winny być poddawane dezynfekcji nie rzadziej niż raz miesiącu.
5. W sytuacjach wyjątkowego krótkotrwałego zwiększenia ilości odpadów komunalnych dozwolone jest gromadzenie ich w szczelnych workach.
6. Kosze na odpadki, ustawiane na drogach publicznych, przystankach komunikacyjnych oraz innych terenach użytku publicznego, ustawia się w miejscu widocznym, niekolidującym z ruchem pieszych oraz łatwo dostępnym dla firmy wywozowej.
7. Zabrania się składowania w koszach ulicznych odpadów komunalnych z lokali handlowych, gastronomicznych, usługowych i mieszkalnych.
§ 14. 1. Właściciel nieruchomości ma obowiązek trzymywać pojemniki na odpady w takim stanie sanitarnym i technicznym, aby korzystanie z nich mogło odbywać się bez przeszkód i powodowania zagrożeń dla zdrowia użytkowników, a w szczególności ma obowiązek utrzymywania ich w czystości oraz co najmniej raz na kwartał dezynfekowania.
2. Zabrania się gromadzenia w pojemnikach na odpady komunalne śniegu, lodu, gorącego popiołu i żużla, gruzu budowlanego, szlamów, substancji toksycznych, żrących i wybuchowych a także odpadów z działalności gospodarczej.
3. Zabrania się spalania w pojemnikach jakichkolwiek odpadów komunalnych (także suchych odpadów roślinnych).
4. Obowiązki określone w ust. 1-3 stosuje się odpowiednio do koszy na odpadki, ustawianych na drogach publicznych, przystankach komunikacyjnych oraz innych terenach użytku publicznego.
§ 15. 1. Właściciele nieruchomości obowiązani są do prowadzenia selektywnej zbiórki następujących odpadów:
1) plastiku,
2) papieru,
3) szkła.
2. Dla potrzeb selektywnej zbiórki odpadów stosuje się pojemniki odpowiadające ogólnym warunkom określonym w niniejszym regulaminie.
3. Pojemniki o których mowa w ust. poprzednim powinny być utrzymane w następującej kolorystyce:
a) niebieski - papier,
b) zielony - szkło,
c) siatka ocynkowana żółta - plastik.
4. Na terenie miasta Iława pojemniki dla selektywnej zbiórki odpadów rozstawia w miejscach ogólnie dostępnych firma wywozowa, po uzgodnieniu lokalizacji z Burmistrzem Miasta.
5. Selektywna zbiórka odpadów powinna być prowadzona z zachowaniem ogólnych warunków usuwania odpadów określonych w niniejszym Regulaminie. Szczegółowe zasady selektywnej zbiórki odpadów ustalone zostaną pomiędzy gminą, a firmą wywozową.
V. Zasady rozliczania usług w zakresie postępowania z odpadami komunalnymi i nieczystościami ciekłymi.
§ 16. 1. Ustala się następujące normatywne ilości stałych odpadów komunalnych drobnych produkowanych przez jedną osobę w ciągu tygodnia:
1) 15 l jako ilość podstawową,
2) 12 l - dla osób zamieszkujących na nieruchomościach, na terenie których prowadzona jest selektywna zbiórka odpadów wraz z ich odbiorem przez firmę wywozową lub właściciele prowadzą kompostowanie odpadów organicznych we własnym zakresie, albo oba te działania są prowadzone łącznie,
3) 5 l - na każdą z osób przebywającą na terenie szkoły każdego typu,
4) 2 l - na każdą z osób przebywających na terenie przedszkoli lub żłobków,
5) 12 l - na jedno łóżko (lub miejsce) w szpitalach, sanatoriach, internatach, koszarach, zakładach karnych itp. obiektach użyteczności publicznej.
2. Normatywne ilości nieczystości płynnych wylicza się według zasad określonych w ustawie z dnia 7 czerwca 2001 roku o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. Nr 72, poz. 747 z późn. zm.).
§ 17. Ustala się następujące zasady rozmieszczania pojemników na odpady komunalne drobne na nieruchomościach:
a) na każdej nieruchomości zamieszkałej umieszcza się pojemnik o pojemności będącej co najmniej iloczynem liczby osób rzeczywiście zamieszkujących na terenie nieruchomości i obowiązującej dla danej nieruchomości normatywnej ilości odpadów, ustalonej według zasad określonych w § 16, przy czym dozwolone jest korzystanie przez właścicieli nieruchomości sąsiednich z jednego lub kilku pojemników ustawionych razem, za zgodą właściciela pojemnika,
b) na nieruchomościach obejmujących budynki wielomieszkaniowe, biurowe, szpitalne lub inne służące przebywaniu większej liczby osób łączna objętość pojemników może się różnić o 1/10 w stosunku do objętości wyliczonej zgodnie z zasadami określonymi w pkt 1.
§ 18. 1. Właściciel nieruchomości obowiązany jest do zawarcia umowy na odbiór odpadów co najmniej w ilości wynikającej z wyliczenia dokonanego w oparciu o przepisy niniejszego rozdziału.
2. Właściciel nieruchomości zobowiązany jest do pobierania, przechowywania i okazywania, na zasadach określonych w ustawie z 13 września 1996 r. o utrzymaniu porządku i czystości w gminach (Dz. U. Nr 132, poz. 622 z póz. zm.), dowodów usunięcia ustalonej ilości odpadów w sposób zgodny z postanowieniami tejże ustawy.
3. Właściciel nieruchomości jest obowiązany do udzielania firmie wywozowej informacji niezbędnych dla ustalenia treści umowy o usuwanie odpadów w sposób zgodny z wymaganiami określonymi w niniejszym Regulaminie.

VI. Obowiązki właścicieli zwierząt domowych.
§ 19. 1. Osoby będące właścicielami lub opiekunami psów oraz innych zwierząt domowych zobowiązane są do sprawowania właściwej opieki nad tymi zwierzętami, w szczególności nie pozostawiania bez dozoru, jeżeli zwierzę nie jest należycie uwiązane lub nie znajduje się w pomieszczeniu zamkniętym bądź na terenie ogrodzonym w sposób uniemożliwiający samodzielne wydostanie się z niego.
2. Zakazuje się szczucia psów lub doprowadzania ich do stanu, w którym pies może stać się niebezpieczny dla człowieka lub innego zwierzęcia.
3. Właściciel psa obowiązany jest zgłosić psa do ewidencji w Urzędzie Miasta oraz płacenia podatku.
4. Właściciel psa obowiązany jest przestrzegać obowiązku szczepień ochronnych psów przeciw wściekliźnie.
5. Szczegóły szczepień ochronnych uregulowane są w odrębnych przepisach.
§ 20. 1. Na tereny użytku publicznego psy mogą być wyprowadzane tylko na smyczy.
2. Zwolnienie psa ze smyczy jest dozwolone tylko w miejscach mało uczęszczanych i pod warunkiem, że pies ma kaganiec a właściciel (opiekun) ma możliwość sprawowania bezpośredniej kontroli nad jego zachowaniem.
3. Przewożenie zwierząt środkami komunikacji publicznej jest możliwe tylko na zasadach ustalonych przez przewoźnika.
4. Zakazuje się wprowadzania psów lub innych zwierząt do obiektów użytku publicznego, placówek handlowych lub gastronomicznych, jeżeli zakaz taki wynika z wyraźnego oznakowania dokonanego przez właściciela nieruchomości (placówki lub obiektu).
§ 21. 1. Właściciele zwierząt domowych są zobowiązani do usunięcia spowodowanych przez nie zanieczyszczeń na klatkach schodowych lub w innych pomieszczeniach budynków służących do użytku publicznego a także na terenach użytku publicznego, takich jak ulice, chodniki, parki, skwery, zieleńce itp.
2. Zakazuje się wprowadzania psów do piaskownic i innych urządzeń służących do zabawy dla dzieci.
§ 22. 1. Zwierzęta pozostawione bez dozoru w miejscach publicznych będą wyłapywane i umieszczane w schronisku dla bezdomnych zwierząt przy ul. Komunalnej w Iławie.
2. Wyłapywanie zwierząt prowadzone będzie w sposób:
a) stały, w odniesieniu do pojedynczych zgłoszeń dotyczących pozostawionych bez opieki zwierząt, w szczególności chorych lub powodujących zagrożenie bezpieczeństwa,
b) okresowy (masowy), w odniesieniu do większych obszarów miasta i większej liczby zwierząt.
3. Termin okresowego wyłapywania bezdomnych zwierząt oraz granice terenu będą podane do publicznej wiadomości z 21-dniowym wyprzedzeniem
4. Podmiotem uprawnionym do przeprowadzania wyłapywania zwierząt na terenie miasta Iława jest Towarzystwo Ochrony Praw Zwierząt w Iławie, ul. Komunalna 2a. Wyłapywanie w sposób okresowy będzie prowadzone przez podmioty wskazane przez Burmistrza Miasta Iławy.
5. W przypadku ustalenia właściciela zwierzęcia, które zostało umieszczone w schronisku, właściciel zwierzęcia ponosi koszty pobytu zwierzęcia w schronisku, w tym koszty opieki weterynaryjnej w wysokości wynikającej z obowiązującego cennika w schronisku.
6. Zwierzęta umieszczane w schronisku będą zwracane właścicielom po uiszczeniu opłat, o których mowa w § 22 ust. 5.
VII. Zasady utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej.
§ 23. Zakazem obejmuje się chów i utrzymanie zwierząt gospodarskich z wyjątkiem terenów gospodarstw rolnych położonych w granicach miasta.
§ 24. Dopuszcza się utrzymywanie w przystosowanych pomieszczeniach w ogródkach przydomowych na terenie osiedli domów jednorodzinnych drobnych: zwierząt gospodarskich, takich jak drób i króliki w ilościach do 15 sztuk, o ile nie spowoduje to uciążliwości dla środowiska.
§ 25. Zakazem obejmuje się hodowlę gołębi na terenie miasta za wyjątkiem gospodarstw rolnych będących w granicach miasta.
§ 26. Dopuszcza się prowadzenie hodowli gołębi także na terenie miasta, po uprzednim uzyskaniu zgody mieszkańców danej nieruchomości i sąsiednich nieruchomości, na której zlokalizowany jest gołębnik.
VIII. Deratyzacja na terenie gminy i sposób jej przeprowadzania.
§ 27. Wprowadza się obowiązek przeprowadzenia deratyzacji na nieruchomościach:
1) koncentrowanego budownictwa wielorodzinnego, w zespołach opieki zdrowotnej i opieki społecznej, placówkach zbiorowego żywienia i kulturalno-oświatowych, szkołach, przedszkolach, żłobkach,
2) zabudowanych obiektami i magazynami wykorzystywanymi odpowiednio do przetwórstwa lub przechowywania bądź składowania produktów rolno-spożywczych.
2. Deratyzację przeprowadza się przynajmniej raz w roku - we wrześniu, w pomieszczeniach piwnicznych, węzłach ciepłowniczych, strychach, boksach na pojemniki z odpadami.
3. Teren poddany deratyzacji winien zostać oznaczony i zabezpieczony przed dostępem osób postronnych.
4. Koszty deratyzacji ponosi właściciel nieruchomości.
IX. Postanowienia końcowe.
§ 28. 1. Miejscem składowania odpadów komunalnych jest Komunalne Składowisko Odpadów w Iławie przy ul. Komunalnej.
2. Miejscem unieszkodliwienia odpadów komunalnych płynnych jest Punkt Zlewny przy Przepompowni Ścieków w Iławie przy ul. Składowej.
§ 29. Egzekwowanie przepisów niniejszego regulaminu należy do Straży Miejskiej w Iławie.