UCHWAŁA Nr XLVI/477/2006 z dnia 30 sierpnia 2006 r. w sprawie uchwalenia „Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miejskiej Pruszcz Gdański.”
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. 1, art. 41 ust. 1, art. 42 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1951; z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806; z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568; z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203; z 2005 r. Nr 172, poz. 1441; z 2006 r. Nr 17, poz. 128) oraz art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu porządku i czystości w gminach (tekst jedn. Dz.U. z 2005 r. Nr 236, poz. 2008)
RADA MIASTA
u c h w a l a, c o n a s t ę p u j e:
Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miejskiej Pruszcz Gdański
Postanowienia ogólne
1. Określa się szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miejskiej Pruszcz Gdański, zwanej dalej gminą a w szczególności:
1) wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie każdej nieruchomości,
2) rodzaje i minimalną pojemność urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunków rozmieszczania tych urządzeń i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym przy uwzględnieniu:
a) średniej ilości odpadów komunalnych wytwarzanych w gospodarstwach domowych i innych źródłach,
b) liczby osób korzystających z tych urządzeń,
3) częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego,
4) maksymalny poziom odpadów komunalnych ulegających biodegradacji dopuszczonych do składowania na składowiskach odpadów,
5) inne wymagania wynikające z gminnego planu gospodarki odpadami,
6) obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe,
7) wymagania odnośnie utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej,
8) wyznaczenie obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminy jej przeprowadzania.
2. Używane w treści niniejszego regulaminu definicje oznaczają:
1) burmistrz - Burmistrz Pruszcza Gdańskiego,
2) chów zwierząt – wszelkie formy posiadania zwierząt bez względu na tytuł prawny oraz sposób ich utrzymywania i użytkowania,
3) górne stawki opłat – zgodne z treścią art. 6 ust. 2. ustawy górne stawki opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości za usługi podmiotów uprawnionych w zakresie pozbywania się zebranych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych oraz nieczystości ciekłych,
4) Krajowy Plan Gospodarki Odpadami (dalej: KPGO) – dokument przyjęty przez Radę Ministrów zgodnie z treścią art. 14 ust. 4 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. z 2001 r. Nr 62, poz. 628) i ogłoszony w Monitorze Polskim z 2003 r. Nr 11, poz. 159 z dnia 28 lutego 2003 r.,
5) miejsce dozwolone - teren nieruchomości, na którym dozwolone jest mycie pojazdów, nie służący do użytku publicznego, posiadający szczelne podłoże oraz wyposażony w urządzenia podczyszczające ścieki, na odprowadzanie których została zawarta odrębna umowa z PWiK „WiK”,
6) nieczystości ciekłe - ścieki gromadzone w zbiornikach bezodpływowych,
7) nieruchomości – zgodnie z art. 46 § 1 kodeksu cywilnego, część powierzchni ziemi stanowiącą odrębny przedmiot własności, jak również budynki trwale z gruntem związane lub część takich budynków,
8) niezwłoczne usuwanie - natychmiastowe podjęcie działań mających na celu usuwanie różnego rodzaju odpadów zgodnie z przepisami prawa,
9) odpady budowlane – odpady pochodzące z remontów i budów,
10) odpady komunalne – odpady powstające w gospodarstwach domowych, a także odpady nie zawierające odpadów niebezpiecznych, pochodzące od innych wytwórców odpadów, które ze względu na swój charakter lub skład są podobne do odpadów powstających w gospodarstwach domowych,
11) odpady niebezpieczne – określone w art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. z 2001 r. Nr 62, poz. 628), a więc np.: baterie, akumulatory, świetlówki, resztki farb, lakierów, rozpuszczalników, środków do impregnacji drewna, olejów mineralnych i syntetycznych, benzyn, leków, opakowania po środkach ochrony roślin i nawozach, opakowania po aerozolach, zużyte opatrunki,
12) odpady opakowaniowe – opakowania: z papieru i tektury, wielomateriałowe, z tworzyw sztucznych, ze szkła, z blachy stalowej i z aluminium,
13) odpady ulegające biodegradacji – odpady: kuchenne, zielone, opakowania z papieru i tektury, tekstylne, papier i makulatura nieopakowaniowe oraz część z drewna, odpadów wielkogabarytowych i budowlanych,
14) odpady wielkogabarytowe – odpady komunalne, które ze względu na swoje rozmiary i masę, nie mogą być umieszczone w typowych pojemnikach przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych,
15) odpady zielone – odpady ulegające biodegradacji, powstające w wyniku pielęgnacji i uprawy ogrodów i terenów zielonych,
16) podmioty uprawnione - przedsiębiorstwa będące podmiotami uprawnionymi posiadającymi wydane przez burmistrza ważne zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie:
a) odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości,
b) opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych,
c) ochrony przed bezdomnymi zwierzętami,
d) prowadzenia schronisk dla bezdomnych zwierząt, a także grzebowisk i spalarni zwłok zwierzęcych i ich części,
17) stacje zlewne – instalacje i urządzenia zlokalizowane przy kolektorach sieci kanalizacyjnej lub przy oczyszczalniach ścieków służące do przyjmowania nieczystości ciekłych, dowożonych pojazdami asenizacyjnymi z miejsc gromadzenia,
18) stawki opłat – wysokość opłat uiszczanych za odbiór odpadów komunalnych przez właściciela nieruchomości podmiotowi uprawnionemu, przeliczonych na jedną zamieszkałą osobę w skali roku i miesiąca, których wysokość skalkulowana jest z uwzględnieniem ilości wytwarzanych przez jedną osobę odpadów, kosztów ich odbioru, transportu, segregacji, odzysku, unieszkodliwiania,
19) stawki opłat za m3 – należy przez to rozumieć stawki opłat odniesione do jednostki objętości odpadów. W oparciu o nie oraz objętość koniecznych do ich zebrania urządzeń (pojemniki, worki), naliczane będą opłaty za odbiór odpadów komunalnych z nieruchomości nie będących mieszkalnymi, których właścicielami są podmioty prowadzące działalność gospodarczą oraz inne podmioty nie prowadzące działalności gospodarczej i instytucje nie będące mieszkańcami,
20) umowa – umowa zawarta przez właściciela nieruchomości z podmiotem uprawnionym, określona w art. 6. ust. 1 ustawy,
21) ustawa – ustawa z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tj. Dz. U. z 2005 r. Nr 236, poz. 2008),
22) właściciel nieruchomości – właściciel, współwłaściciel nieruchomości, użytkownik wieczysty, jednostka organizacyjna, osoba posiadające nieruchomość w zarządzie lub w użytkowaniu, dzierżawca oraz inny podmiot władający nieruchomością, zobowiązany do utrzymania czystości i porządku, przy czym obowiązki właściciela nieruchomości pełni:
a) na terenie budowy - wykonawca robót budowlanych,
b) na terenie przystanku komunikacyjnego -przedsiębiorca użytkujący przystanek,
c) na chodniku, będącym wydzieloną częścią drogi publicznej, służącym do ruchu pieszego, położonym bezpośrednio przy granicy nieruchomości:
- właściciel nieruchomości położonej wzdłuż chodnika,
- jeżeli na chodniku dopuszczony jest płatny postój lub parkowanie pojazdów – pobierający z tego tytułu opłaty,
d) na drodze publicznej -zarządca drogi,
e) na cmentarzach komunalnych obowiązek utrzymania czystości i porządku należy do administratora cmentarzy,
f) na terenach komunalnych obowiązki utrzymania czystości i porządku należą do gminy,
g) na terenie obejmującym imprezę masową utrzymanie czystości i porządku należy do organizatora imprezy masowej,
23) zabudowa jednorodzinna – budynki wolnostojące z jednym wejściem, mieszczące najwyżej kilka lokali mieszkalnych oraz budynki w zabudowie szeregowej,
24) zabudowa wielorodzinna – zabudowa budynkami wielomieszkaniowymi i wielolokalowymi, o wielu wejściach, liczącymi więcej niż trzy kondygnacje mieszkalne (parter, pierwsze i drugie piętro), które mogą być połączone ze sobą i w ten sposób tworzyć zabudowę z wieloma wejściami,
25) zbiorniki bezodpływowe – instalacje i urządzenia przeznaczone do gromadzenia nieczystości ciekłych,
26) zwierzęta bezdomne - zwierzęta domowe lub gospodarskie, które uciekły, zabłąkały się lub zostały porzucone przez człowieka i nie ma możliwości ustalenia ich właściciela lub innej osoby, pod której opieką trwale pozostawały,
27) zwierzęta domowe - zwierzęta tradycyjnie przebywające wraz z człowiekiem w jego domu lub innym odpowiednim pomieszczeniu, utrzymywane przez człowieka w charakterze jego towarzysza, a w szczególności: psy, koty, ptaki egzotyczne, chomiki, świnki morskie, ryby i żółwie hodowane w akwarium oraz inne zwierzęta uznane za nadające się do utrzymania w mieszkaniach w celach nie hodowlanych,
28) zwierzęta gospodarskie – zwierzęta utrzymywane w celach hodowlanych i produkcyjnych, a w szczególności: konie, bydło, świnie, owce, kozy, kury, kaczki, gęsi, gołębie (nie dotyczy gołębi, których właściciele są zrzeszeni w związkach zarejestrowanych hodowców gołębi), indyki, perliczki, strusie, króliki, nutrie, norki, lisy, tchórzofretki, ryby hodowlane, pszczoły oraz inne zwierzęta w rozumieniu przepisów o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich.
§ 2
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości
1. Właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku na terenie nieruchomości poprzez:
1) wyposażenie nieruchomości w opisane w §3 urządzenia, służące do zbierania odpadów komunalnych oraz utrzymywanie tych urządzeń w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym,
2) utrzymywanie we właściwym stanie sanitarno-higienicznym punktów gromadzenia odpadów,
3) zawarcie z podmiotem uprawnionym umowy na odbiór odpadów komunalnych,
4) podanie upoważnionemu przedstawicielowi podmiotu uprawnionego zgodnej ze stanem ewidencji ludności liczby osób zamieszkujących na terenie nieruchomości lub, gdy stan faktyczny różni się od niej, oświadczenia na piśmie o odstępstwach i ich przyczynie,
5) podanie przez właścicieli nieruchomości prowadzących działalność gospodarczą lub instytucję upoważnionemu przedstawicielowi podmiotu uprawnionego informacji umożliwiających obliczenie zapotrzebowania na pojemniki i przygotowanie treści umowy,
6) przekazywanie wytwarzanych odpadów zebranych selektywnie i pozostałych zmieszanych podmiotowi uprawnionemu w terminach uzgodnionych z podmiotem uprawnionym w zakresie odbierania odpadów komunalnych,
7) zbieranie odpadów komunalnych nie podlegających selekcji w pojemnikach o wielkości dostosowanej do ilości mieszkańców nieruchomości,
8) zabezpieczenie nieruchomości przed nielegalnym składowaniem odpadów, w przypadku nielegalnego składowania odpadów właściciel nieruchomości zobowiązany jest do ich usunięcia,
9) przyłączenie nieruchomości do istniejącej sieci kanalizacyjnej lub w przypadku gdy budowa sieci jest technicznie lub ekonomicznie nieuzasadniona, wyposażenie nieruchomości w zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych, spełniający wymagania określone w przepisach odrębnych,
10) przyłączenie nieruchomości do nowej sieci kanalizacji sanitarnej w terminie 6 miesięcy od dnia przekazania jej do eksploatacji,
11) podpisanie umowy przez właścicieli nieruchomości, które nie są podłączone do sieci kanalizacji sanitarnej z podmiotem uprawnionym do opróżniania zbiornika bezodpływowego w terminie dwóch tygodni od dnia wejścia w życie niniejszego regulaminu,
12) rozliczanie opróżniania zbiorników bezodpływowych w oparciu o wskazania licznika poboru wody lub, gdy brak licznika, w oparciu o normy, które wynikają z treści Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 14 stycznia 2002 r. w sprawie określenia norm zużycia wody (Dz. U. z 2002 r. Nr 8, poz. 70),
13) zainstalowanie przez rolników odrębnych liczników do pomiaru zużycia wody na potrzeby bytowe oraz na potrzeby gospodarstwa rolnego, z którego ścieki nie są odprowadzane do zbiornika bezodpływowego i kanalizacji sanitarnej, w przeciwnym razie rolnicy będą rozliczani w oparciu o wskazania jednego licznika,
14) gromadzenie obornika i płynnych odchodów zwierzęcych jedynie na terenie gospodarstwa rolnego, na terenie którego zostały wytworzone z zachowaniem przepisów ustawy o nawozach i nawożeniu (Dz. U. z 2000 r. Nr 89, poz. 991 z późn. zm.),
15) oddzielne gromadzenie ścieków bytowych i gnojówki oraz gnojowicy, w miejscach spełniających wymogi przepisów ustawy z dnia 26 lipca 2000 r. o nawozach i nawożeniu (Dz. U. z 2000 r. Nr 89, poz. 991 z późn. zm.), w zbiornikach na odchody o pojemności umożliwiającej przechowywanie ich przez wymagany przepisami okres,
16) wystąpienie organizatora imprezy masowej, nie później niż 30 dni przed planowanym terminem jej rozpoczęcia z wnioskiem o opinię do Powiatowego Inspektora Sanitarnego, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 22 sierpnia 1997 r. o bezpieczeństwie imprez masowych (Dz. U. z 1997 r. Nr 106, poz. 680 z późn. zm.),
17) usuwanie, poprzez zamiatanie, zbieranie, grabienie, zmywanie, itp., zanieczyszczeń z powierzchni nieruchomości i z wnętrza budynków i utrzymanie należytego stanu sanitarno – higienicznego nieruchomości,
18) usuwanie pojazdów bez tablic rejestracyjnych lub których stan wskazuje, że nie są używane, w przypadku wspólnot mieszkaniowych zasady usuwania ww. pojazdów regulują uchwały wspólnoty, właściciele dróg usuwają ww. pojazdy zgodnie z Rozporządzeniem MSWiA z dnia 2 sierpnia 2002r. (Dz. U. z 2002 r., Nr 134, poz.1133) w sprawie usuwania pojazdów,
19) uprzątanie błota, śniegu, lodu niezwłocznie po opadach z powierzchni nieruchomości i chodników położonych wzdłuż ulicy, w tym z podwórzy, przejść, bram, itp. (przy czym należy to realizować w sposób nie zakłócający ruchu pieszych i pojazdów), oraz posypanie piaskiem chodnika; uprzątnięte błoto, śnieg, lód należy złożyć na skraju chodnika, tak by mogły je sprzątnąć służby utrzymujące w stanie czystości jezdnię,
20) zbieranie i pozbywanie się odpadów zgromadzonych w urządzeniach na chodnikach oraz utrzymanie tych urządzeń w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym należy do zarządu drogi,
21) pozbywanie się błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń uprzątniętych z chodników przez właścicieli nieruchomości przyległych do drogi publicznej należy do zarządu drogi
22) na terenach komunalnych obowiązki utrzymania czystości i porządku, a także zbierania i pozbywania się odpadów zgromadzonych w urządzeniach do tego przeznaczonych oraz utrzymanie tych urządzeń w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym, należą do gminy,
23) uprzątanie piasku z chodnika w sposób jak wyżej,
24) usuwanie nawisów (sopli) z okapów, rynien i innych części nieruchomości,
25) likwidowanie śliskości na jezdniach okresie mrozów i opadów śnieżnych przy użyciu piasku zmieszanego ze środkami chemicznymi nie działającymi szkodliwie na tereny zieleni oraz drzewa,
26) likwidowanie śliskości na chodnikach wyłącznie przy użyciu piasku,
27) usuwanie ze ścian budynków, ogrodzeń i innych obiektów, ogłoszeń, plakatów, napisów, rysunków itp., umieszczonych tam bez zachowania trybu przewidzianego przepisami prawa,
28) oznaczenie nieruchomości przez umieszczenie w widocznym z ulicy miejscu tablicy informacyjnej z numerem porządkowym nieruchomości oraz zadbanie o jej estetyczny i czytelny wygląd,
29) umieszczenie w budynkach wielolokalowych w pobliżu wejścia tablic zawierających następujące informacje:
- imię i nazwisko lub nazwę i siedzibę właściciela lub zarządcy nieruchomości,
- imię i nazwisko i adres osoby bądź adres podmiotu wykonującego czynności w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości,
- regulamin porządkowy,
- spis adresów i telefonów alarmowych, w szczególności: straży pożarnej, pogotowia ratunkowego, policji, straży gminnej, pogotowia wodociągowo – kanalizacyjnego, pogotowia gazowego,
30) utrzymywanie odłogowanych nieruchomości rolnych oraz nieruchomości niezabudowanych przylegających do dróg publicznych i terenów przeznaczonych do użytku publicznego, dla których została określona zgodnie z załącznikiem nr 4 częstotliwość usuwania odpadów komunalnych 3 razy w tygodniu lub częściej oraz 2 razy w tygodniu lub częściej, w stanie okoszonym, w którym wysokość roślinności nie przekracza 40 cm,
31) utrzymywanie lasów w stanie zgodnym z ich planami urządzania,
32) utrzymywanie:
- rowów melioracyjnych i odwadniających przy drogach i torach w stanie drożności i wykoszenia,
- nasypów i wykopów, poprowadzonych wzdłuż ciągów komunikacyjnych w stanie wykoszonym,
- czystości na przystankach, torowiskach, w przepustach, przejściach, pod mostami i wiaduktami, itp.,
- w stanie wolnym od zaśmiecenia wód powierzchniowych i ich najbliższego otoczenia,
33) niezwłoczne usuwanie z terenu nieruchomości materiału rozbiórkowego i resztek materiałów budowlanych, powstałych w wyniku remontu i modernizacji lokali i budynków,
34) mycie pojazdów samochodowych poza myjniami wyłącznie w miejscach dozwolonych,
35) przynajmniej dwukrotną w ciągu roku wymianę piasku w piaskownicach w terminach do 30 kwietnia oraz do 30 lipca,
36) umieszczanie regulaminów korzystania z terenów publicznie dostępnych, a więc w parkach, na targowiskach, placach zabaw, itp.,
37) selektywne zbieranie odpadów innych niż komunalne, powstających na terenie nieruchomości w wyniku prowadzenia działalności gospodarczej, np. medycznych, weterynaryjnych, i postępowanie z nimi zgodnie z zasadami przewidzianymi w ustawie z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. z 2001 r. Nr 62, poz. 628 z późn. zm.),
38) stosowanie się właścicieli zwierząt domowych i gospodarskich do przepisów § 7 i 8 niniejszego Regulaminu,
39) zgłaszanie do Urzędu Miasta Pruszcz Gdański Referatu Gospodarki Komunalnej faktu zauważenia bezdomnego psa lub zwierzęcia podejrzanego o wściekliznę,
40) w razie decyzji podjętej przez wojewódzkiego inspektora ochrony roślin na podstawie art. 8 ust. 1 pkt b, ustawy z dnia 18 grudnia 2003 roku o ochronie roślin (Dz. U. z 2004 r. Nr 11, poz. 94 z późn. zm.), spalenie roślin, produktów roślinnych lub przedmiotów w przypadku podejrzenia wystąpienia organizmów kwarantannowych.
2. Zabrania się:
1) parkowania pojazdów samochodowych, powodujących wycieki z zespołów i układów pojazdów,
2) wykonywania napraw pojazdów samochodowych w miejscach publicznych, poza sytuacjami awaryjnymi, wymagającymi drobnych napraw: wymiany koła, świec zapłonowych, żarówek, uzupełnienia płynów,
3) spalania odpadów na powierzchni ziemi oraz w instalacjach grzewczych budynków. Dopuszcza się spalanie odpadów z drewna nie zawierającego substancji niebezpiecznych,
4) wrzucania do koszy ulicznych oraz pojemników innych właścicieli odpadów komunalnych pochodzących z gospodarstw domowych, sklepów, punktów gastronomicznych i usługowych i innych nieruchomości,
5) umieszczania w miejscach na ten cel nieprzeznaczonych, a szczególnie na pniach drzew afiszy, reklam, nekrologów, ogłoszeń itp.,
6) malowania, np. grafitti poza wyznaczonymi do tego celu ścianami,
7) wyprowadzania psów na tereny przeznaczone dla zabaw dzieci i uprawiania sportu,
8) zakopywania odpadów oraz padłych zwierząt,
9) indywidualnego wywożenia i wysypywania odpadów komunalnych,
10) indywidualnego opróżniania zbiorników bezodpływowych przez właścicieli nieruchomości,
11) wykorzystywania nieczynnych studni kopanych do gromadzenia odpadów, nieczystości ciekłych i wód opadowych spływających z powierzchni dachów, podjazdów, itp.,
12) pozostawiania zabrudzeń na jezdni, powstałych w wyniku zjazdu pojazdu z terenów i dróg o nawierzchni nieutwardzonej na jezdnię o nawierzchni utwardzonej,
13) zajmowania pasa drogowego (chodniki, pobocza, jezdnie, rowy przydrożne) celem składowania odpadów lub materiałów budowlanych; na zajęcie pasa drogowego wymagana jest zgoda zarządcy drogi i pobierana jest za to opłata zgodnie z przepisami ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (tj. Dz. U. z 2004 r. Nr 204, poz. 2086 z późn. zm.).
§ 3
Rodzaje i minimalna pojemność urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych i gromadzenia nieczystości ciekłych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunki rozmieszczania tych urządzeń i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym
Zgodnie z KPGO w miastach od 15 tys. do 40 tys. mieszkańców, 1 osoba wytwarza 250 kg odpadów rocznie. Waga 1m3 odpadów mieści się w przedziale 0,15-0,2 Mg, co daje objętość odpadów przypadających rocznie na jednego mieszkańca w granicach 1,25-1,66 m3, zatem tygodniowo przypada 0,024-0,032m3 odpadów.
1. Wyróżnia się następujące rodzaje urządzeń, przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości:
1) pojemniki na odpady niesegregowane o pojemności od 60 l do 1500 litrów,
2) oznaczone worki na odpady segregowane o pojemności do 30l, dostarczane przez podmiot uprawniony,
3) oznaczone pojemniki i kontenery przeznaczone do selektywnej zbiórki opakowań ze szkła, tworzyw sztucznych, metali, papieru i tektury oraz opakowań wielomateriałowych o pojemności do 1500 l,
4) mobilne punkty zbierania odpadów niebezpiecznych oraz zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, wyznaczone i ustalone z podmiotem uprawnionym, wybranym w drodze zapytania ofertowego na okres 3 lat, wykaz mobilnych punktów stanowić będzie załącznik nr 1 do regulaminu,
5) specjalne pojemniki znajdujące się w aptekach, przeznaczone do zbiórki przeterminowanych leków, wykaz aptek przyjmujących przeterminowane leki stanowi załącznik nr 2 do regulaminu,
6) specjalne pojemniki znajdujące się w sklepach, szkołach, przedszkolach, przeznaczone do zbiórki zużytych baterii, wykaz punktów przyjmujących przeterminowane baterie stanowi załącznik nr 3 do regulaminu,
7) kontenery i specjalne worki do zbierania odpadów budowlanych - dostarczone przez podmiot uprawniony i przez niego odbierane, w terminie i za opłatę ustaloną z podmiotem uprawnionym,
8) do zbierania odpadów wielkogabarytowych - należące do podmiotu uprawnionego, spełniające wymagania dotyczące usuwania i unieszkodliwiania odpadów wielkogabarytowych; zobowiązuje się właścicieli i zarządców nieruchomości posiadających odpady wielkogabarytowe do usunięcia ich na własny koszt i za opłatą ustaloną z podmiotem uprawnionym, który ma obowiązek odebrać odpady wielkogabarytowe w terminie do 2 dni od dnia zgłoszenia ich do odbioru,
9) do gromadzenia nieczystości płynnych - zbiorniki bezodpływowe.
2. Określa się minimalną pojemność urządzeń do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości:
L.p.
właściciel nieruchomości
minimalna poj. urządzenia
przy częstotliwości wywozu 1 raz na tydzień
1.
Właściciel nieruchomości w zabudowie jednorodzinnej,
24 litry x ilość osób,
(w przypadku, gdy nieruchomość zamieszkuje 1 lub 2 osoby, minimalna pojemność urządzenia wynosi 60 l)
2.
Właściciel nieruchomości w zabudowie wielorodzinnej,
24 litry x ilość osób,
(w przypadku, gdy nieruchomość zamieszkuje do 4 osób, minimalna pojemność urządzenia wynosi 110 litrów)
3.
Punkt handlowy, stragan i kiosk
60 litrów
4.
Sklep spoż. i przem. Hurtownia,
120 litrów
5.
Placówki oświatowe
3 litry x ilość osób
(w przypadku, gdy ilość osób jest < od 40, minimalna poj. urz. wynosi 110 litrów)
6.
Ogród Działkowy -w okresie od 1 kwietnia do 31 października,
4 litry x ilość działek
7.
Lokal gastronomiczny – należy uwzględniać również miejsca konsumpcyjne zlokalizowane w ogródkach na zewnątrz lokalu,
20 litrów x ilość miejsc konsumpcyjnych (w przypadku, gdy miejsc konsumpc. jest mniej niż 6, minimalna poj. urządzenia wynosi 110 litrów)
8.
Hotel, pensjonat, internat
12 litrów x ilość łóżek ( w przypadku, gdy ilość łóżek jest mniejsza n iż 10, min. poj. wynosi 110 l)
9.
Punkt szybkiej konsumpcji
110 litrów
10.
Zakład rzemieśl., usług. I wytwórcz
110 litrów
11.
Kompleks rzemieślniczo-usługowy
110 litrów/ 1 punkt
12.
Biura i urzędy
110 litrów
13.
Budowa z uwzględnieniem każdych 10 –ciu zatrudnionych osób :
- pojemniki na odpady komunalne
- toalety przenośne
110 litrów
1 sztuka
3. Określa się rodzaje i minimalną pojemność urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych w miejscach i na drogach publicznych:
1) zamocowane na stałe kosze uliczne o pojemności od 10 do 50 l umieszczane przez właścicieli nieruchomości lub przedsiębiorców użytkujących tereny komunikacji publicznej, zgodnie z następującymi zasadami:
a) na drogach publicznych i w parkach, dla których została określona zgodnie z załącznikiem nr 4 częstotliwość usuwania odpadów komunalnych 3 razy w tygodniu lub częściej, odległość między koszami powinna wynosić 50-300m zależnie od intensywności ruchu pieszego,
b) na przystankach komunikacji kosze należy lokalizować w sąsiedztwie oznaczenia przystanku,
c) na peronach odległość pomiędzy koszami nie może przekraczać 50 m,
d) ciągi handlowo–usługowe, lokale gastronomiczne i handlowe placówki ogólnospożywcze zobowiązane są do ustawienia na zewnątrz poza obiektem co najmniej jednego, oznaczonego pojemnika na odpady o pojemności 50 litrów i dbania o porządek wokół niego i opróżniania go w miarę potrzeb,
2) pojemniki do selektywnej zbiórki odpadów (szkło, papier, tworzywa sztuczne, tekstylia i inne w miarę potrzeb), zlokalizowane w miejscach publicznych o pojemności do 1,5 m3, posiadające opis do jakiego rodzaju odpadów są przeznaczone,
3) podczas imprez masowych – organizatorzy są zobowiązani do wyposażenia miejsca, na którym się odbywa impreza w:
a) kosze i pojemniki na odpady w ilości wystarczającej do zebrania wszystkich powstających odpadów; minimalną pojemność urządzeń należy obliczyć w oparciu o ilość osób, przyjmując 3 litry odpadów na osobę na 4 godziny trwania imprezy,
b) szalety, których minimalną ilość należy obliczyć przyjmując 1 szalet na 200 osób na 4 godziny trwania imprezy.
Jeżeli czas trwania imprezy przekracza 4 godziny – liczby te należy zwiększyć o 50% w stosunku do podanych wyżej na każde następne 4 godziny trwania imprezy; organizatorzy imprezy są zobowiązani zawrzeć umowy z podmiotami uprawnionymi na dostarczenie pojemników i szaletów oraz ich opróżnienie i uprzątnięcie. W przypadku imprez trwających dłużej niż 8 godzin, organizatorzy imprezy mają obowiązek oczyścić teren i przekazać zebrane odpady podmiotom uprawnionym przynajmniej 1 raz/8 godzin. Po zakończeniu imprezy wszelkie odpady winny być natychmiast uprzątnięte, a toalety opróżnione i zabrane.
4. Określa się warunki rozmieszczania urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów i gromadzenia nieczystości płynnych i utrzymywania ich w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym:
1) podczas lokalizowania miejsc gromadzenia odpadów komunalnych należy uwzględniać przepisy § 22 i § 23 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r., w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 2002 r. Nr 75, poz. 690 z późn. zm.),
2) właściciel nieruchomości ma obowiązek umieścić pojemniki na odpady oraz worki z wyselekcjonowanymi odpadami na nieruchomości, do której posiada tytuł prawny w miejscu wyodrębnionym, dostępnym dla pracowników podmiotu uprawnionego bez konieczności otwierania wejścia na teren nieruchomości; dopuszcza się także wjazd na teren nieruchomości pojazdów podmiotu uprawnionego w celu odbioru odpadów zgromadzonych w pojemnikach; pojemniki na odpady powinny być ustawione na wyrównanej, w miarę potrzeb utwardzonej powierzchni, zabezpieczonej przed zbieraniem się na niej wody i błota,
3) właściciel nieruchomości ma obowiązek utrzymywania pojemników na odpady w stanie czystości, dobrym stanie technicznym oraz ich okresowego dezynfekowania; usługi w tym zakresie może wykonywać podmiot uprawniony. Ustala się częstotliwość dezynfekcji według potrzeb, lecz nie rzadziej niż jeden raz w miesiącu w okresie od maja do września,
4) usuwanie zanieczyszczeń powstających w wyniku załadunku i transportu odpadów należy do podmiotu uprawnionego, który ma obowiązek usunąć je natychmiast,
5) odpady budowlane muszą być składowane w udostępnionych przez podmiot uprawniony kontenerach, w miejscu umożliwiającym dojazd pojazdu podmiotu uprawnionego. W zabudowie wielorodzinnej winno być to miejsce wyznaczone przez zarządcę budynku. W przypadku ustawienia kontenera w pasie drogowym należy uzyskać zgodę zarządcy drogi na zajęcie pasa drogowego.
5. Zabrania się:
1) stosowania kontenerów i pojemników o pojemności większej niż 1,5 m3 do zbierania odpadów komunalnych niesegregowanych,
2) gromadzenia w pojemnikach na odpady komunalne śniegu, lodu, gruzu, gorącego popiołu, żużla, szlamów, substancji toksycznych, żrących, wybuchowych, przeterminowanych leków, baterii i akumulatorów małogabarytowych, zużytych olejów, resztek farb, rozpuszczalników, lakierów i innych odpadów niebezpiecznych oraz odpadów z działalności gospodarczej,
3) spalania czegokolwiek w pojemnikach i koszach na odpady,
4) wrzucania do pojemników na odpady segregowane opakowań z resztkami zawartości, a ponadto:
a) do pojemników na papier i tekturę - kalek technicznych, prospektów foliowanych i lakierowanych katalogów,
b) do pojemników na opakowania szklane - luster, ceramiki (porcelana, naczynia typu arco, talerze, doniczki), szyb okiennych, szkła budowlanego, szyb samochodowych, szklanych opakowań farmaceutycznych i chemicznych z pozostałościami zawartości,
c) do pojemników na opakowania z tworzyw sztucznych: odpadów pochodzenia medycznego, mokrych foli, opakowań i butelek po olejach i smarach, puszek i pojemników po farbach i lakierach, opakowań po środkach chwasto- i owadobójczych,
5) odprowadzania płynnych odchodów zwierzęcych oraz odsiąków z obornika do zbiorników bezodpływowych, w których gromadzone są ścieki bytowe.
6. Zobowiązuje się właściciela nieruchomości do przechowywania dowodów uiszczania opłat za odbiór odpadów i opróżnianie zbiorników bezodpływowych przez okres dwóch lat.
7. Zobowiązuje się właściciela nieruchomości do usunięcia nieszczelności w terminie dwóch tygodni od momentu jej stwierdzenia i powiadomienia o tym gminy; w sytuacji, gdy właściciel nieruchomości nie wykona uszczelnienia w terminie dwóch tygodni, wykona to za niego gmina i obciąży kosztami.
§ 4
Sposób i częstotliwość pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego
1. Ustala się częstotliwość usuwania odpadów komunalnych z terenu nieruchomości:
1) w zabudowie jednorodzinnej nie rzadziej niż raz w tygodniu,
2) w zabudowie wielorodzinnej – nie rzadziej niż dwa razy w tygodniu,
3) odpadów segregowanych:
a) zgodnie z harmonogramem podmiotu świadczącego usługi,
b) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny oraz odpady niebezpieczne pochodzące od indywidualnych odbiorców - 3 razy w roku, tj.: w drugą sobotę stycznia, w drugą sobotę kwietnia (jeżeli po sobocie nastąpiłaby świąteczna niedziela, termin zbiórki przypada na następną sobotę) oraz w drugą sobotę września. Gmina ponosi koszt odbioru i unieszkodliwiania odpadów niebezpiecznych oraz zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Miejsca zbiórki zostaną ustalone i podane do wiadomości mieszkańców w formie załącznika Nr 1 do niniejszego regulaminu po wyłonieniu podmiotu uprawnionego, który zajmie się odbiorem wymienionych w tym punkcie odpadów,
c) odpady budowlane i wielkogabarytowe będą odbierane na indywidualne zgłoszenie na zasadach określonych w § 3 ust. 1, punkt 7) i 8),
d) z ogródków działkowych na podstawie umowy zawartej przez Zarząd Ogrodu Działkowego z podmiotem uprawnionym - nie rzadziej niż jeden raz w tygodniu w okresie od kwietnia do października włącznie.
2. Ustala się, że częstotliwość opróżniania zbiorników bezodpływowych musi być tak dobrana, aby nie dopuszczać do ich przepełnienia; opróżnianie zbiorników odbywa się na podstawie zamówienia właściciela nieruchomości, złożonego do podmiotu uprawnionego, z którym podpisał umowę; zamówienie musi być zrealizowane w okresie 36 godzin od złożenia zgłoszenia.
3. Ustala się następujące częstotliwości usuwania odpadów komunalnych z dróg publicznych i terenów przeznaczonych do użytku publicznego:
1) 3 x w tygodniu lub częściej,
2) 2 x w tygodniu lub częściej,
3) 1 x raz w tygodniu lub częściej.
Wykaz terenów przeznaczonych do użytku publicznego z zaznaczoną częstotliwością usuwania odpadów komunalnych przedstawia załącznik nr 4 do regulaminu.
§ 5
Maksymalny poziom odpadów komunalnych ulegających biodegradacji dopuszczonych do składowania na składowiskach odpadów oraz ilości odpadów wyselekcjonowanych, do których osiągnięcia zobowiązane są podmioty uprawnione
1. Określa się poziom ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych do składowania:
- do 31 grudnia 2010 roku do nie więcej niż 75% ,
- do 31 grudnia 2013 roku do nie więcej niż 50%,
- do 31 grudnia 2020 roku nie więcej niż 35% wagowo całkowitej masy odpadów ulegających biodegradacji.
W poszczególnych latach należy wyselekcjonować z całkowitej masy odpadów następujące ilości odpadów ulegających biodegradacji, które nie będą składowane na składowiskach odpadów: 2006-5%, 2007-10%, 2008-15%, 2009-20%, 2010-25%).
2. Zobowiązuje się:
1) wymienione w tabeli podmioty gospodarcze do wyposażenia nieruchomości w pojemniki przeznaczone na odpady biodegradowalne i zawarcia z podmiotem uprawnionym umowy na ich odbiór. W zależności od rodzaju prowadzonej działalności określa się minimalną pojemność i częstotliwość opróżniania pojemników:
L.p.
Rodzaj podmiotu
min. pojemność pojemnika
Min. częstotliwość opróżniania
1.
prowadzący punkt gastronomiczny, restaurację, stołówkę
80 l,
1 raz/ tydzień
2.
utrzymujący tereny zielone i cmentarze
30 l na każde 200 m2 powierzchni
1 raz/ tydzień od maja do października
3
prowadzący produkcję spożywczą i targowiska
80 l na każde 200 m2 powierzchni
1 raz/ tydzień
4
prowadzący działalność gospodarczą i posiadający teren niezabudowany o powierzchni większej lub równej 2500 m2, nieprowadzący kompostowania odpadów,
80 l na każde 2500 m2 powierzchni
1 raz/tydzień od maja do października
2) zarządców i administratorów nieruchomości do wyposażenia nieruchomości w pojemniki o minimalnej objętości 120 l przeznaczone na odpady biodegradowalne i zawarcia z podmiotem uprawnionym umowy na ich odbiór z częstotliwością nie rzadziej niż 2 razy/ tydzień:
a) dla nieruchomości, w której zamieszkuje min. 100 osób,
b) gdy punkt zbiórki odpadów obsługuje min. 100 osób,
3) wykonawców usług zajmujących się utrzymaniem terenów zielonych do selektywnego gromadzenia odpadów biodegradowalnych oraz prowadzenia ewidencji odpadów, które nie zostały poddane składowaniu,
4) podmioty gospodarcze prowadzące działalność handlową lub produkcyjną do selektywnego gromadzenia odpadów biodegradowalnych, w tym odpadów opakowaniowych z papieru i tektury i przekazywania ich podmiotowi uprawnionemu,
5) podmioty uprawnione do odbioru gromadzonych selektywnie odpadów biodegradowalnych i postępowania z nimi w sposób zapewniający ograniczenie ilości odpadów, kierowanych do składowania.
§ 6
Inne wymagania wynikające z planu gospodarki odpadami.
1. Gmina zapewni warunki funkcjonowania systemu selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych, aby było możliwe ograniczanie składowania odpadów komunalnych ulegających biodegradacji.
2. Wydzielanie odpadów niebezpiecznych z odpadów komunalnych oraz osiągnięcie poziomów odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych, realizowane jest poprzez selektywne zbieranie ich przez właścicieli nieruchomości i selektywny ich odbiór przez podmioty uprawnione oraz w dalszej kolejności przez właściwe postępowanie z odpadami.
§ 7
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mające na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku.
1. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe są zobowiązane do zachowania bezpieczeństwa i środków ostrożności, zapewniających ochronę przed zagrożeniem i zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do użytku publicznego; ponoszą też pełną odpowiedzialność za zachowanie tych zwierząt i uciążliwość dla ludzi, w tym za zakłócanie spokoju poprzez uporczywe szczekanie.
2. Do obowiązków właścicieli utrzymujących psy należy w szczególności:
1) zarejestrowanie w Urzędzie Miasta w Referacie Gospodarki Komunalnej w terminie 14 dni od wejścia w posiadanie psa, obowiązek ten dotyczy także szczeniąt powyżej 3 miesiąca życia ; wpis w rejestrze obejmuje następujące dane:
a) imię i nazwisko właściciela,
b) adres właściciela,
c) numer identyfikacyjny nadany psu,
d) imię psa,
2) wyrejestrowanie psa w razie jego utraty lub sprzedaży,
3) prowadzenie psa na uwięzi i w kagańcu,
4) zwolnienie przez właściciela nieruchomości psów z uwięzi na terenie posesji może mieć miejsce w sytuacji, gdy nieruchomość jest ogrodzona w sposób uniemożliwiający opuszczenie jej przez psa i wykluczający dostęp osób trzecich,
5) opłacanie podatku od posiadania psów, którego wysokość ustala corocznie Rada Miasta oraz okazywanie dowodów wpłaty na żądanie Straży Miejskiej,
6) systematyczne szczepienie przeciwko wściekliźnie zgodnie z art. 56 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt (Dz. U. z 2004 r. Nr 69, poz. 625 z późn. zm.), która nakłada obowiązek szczepienia psów w wieku powyżej trzech miesięcy i okazywanie na żądanie władz sanitarnych, weterynaryjnych, policyjnych, straży miejskiej zaświadczenia o przeprowadzonym szczepieniu,
7) uzyskanie zezwolenia Burmistrza Pruszcza Gdańskiego na utrzymywanie psa rasy uznawanej za agresywną, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 28 kwietnia 2003 r. w sprawie wykazu ras psów uznawanych za agresywne (Dz. U. z 2003 r. Nr 77, poz. 687).
3. Do obowiązków właścicieli wszystkich zwierząt domowych, w tym nieudomowionych, utrzymywanych w charakterze zwierząt domowych należą w szczególności:
1) stały i skuteczny dozór,
2) zakaz wprowadzania zwierząt do obiektów użyteczności publicznej, z wyłączeniem obiektów przeznaczonych dla zwierząt, takich jak lecznice, wystawy itp., postanowienie to nie dotyczy osób niewidomych, korzystających z pomocy psów–przewodników,
3) zakaz wprowadzania zwierząt domowych na tereny placów gier i zabaw, piaskownic dla dzieci, plaż, kąpielisk, skwerów i parków oraz terenów objętych zakazem na podstawie odrębnych uchwał rady gminy,
4) zwolnienie zwierząt domowych z uwięzi dopuszczalne jest wyłącznie na terenach zielonych do tego przeznaczonych i specjalnie oznakowanych, w sytuacji, gdy właściciel ma możliwość sprawowania kontroli nad ich zachowaniem. Pies musi być w kagańcu. Nie wolno zwalniać z uwięzi na terenach przeznaczonych do użytku publicznego psów ras uznanych za agresywne,
5) natychmiastowe usuwanie przez właścicieli, zanieczyszczeń pozostawionych przez zwierzęta domowe w obiektach i na innych terenach przeznaczonych do użytku publicznego, a w szczególności na chodnikach, jezdniach, placach, parkingach, terenach zielonych, itp.; postanowienie to nie dotyczy osób niewidomych, korzystających z psów przewodników,
6) odpowiedzialność za zakłócanie ciszy i spokoju ponosi właściciel,
7) hodowcy zwierząt domowych zobowiązani są spełniać wymogi ustanowione dla hodujących zwierzęta gospodarskie na obszarach wyłączonych z produkcji rolniczej.
4. Zasady postępowania z bezdomnymi zwierzętami:
1) wyłapywanie bezdomnych zwierząt na terenie gminy prowadzone jest w sposób:
- stały w odniesieniu do pojedynczych zgłoszeń o błąkających się, pozbawionych opieki zwierzętach, w szczególności chorych lub powodujących zagrożenie bezpieczeństwa,
- okresowy, nie rzadziej niż raz na pół roku w odniesieniu do całego obszaru miasta,
2) wyłapywane zwierzęta podlegają niezwłocznemu umieszczeniu w schronisku dla bezdomnych zwierząt prowadzonemu przez uprawniony podmiot,
3) wyłapywanie bezdomnych zwierząt może być powierzone podmiotowi prowadzącemu schronisko lub przedsiębiorcy prowadzącemu działalność gospodarczą, z którym zostanie zawarta umowa na przeprowadzenie wyłapywania bezdomnych zwierząt, przy zachowaniu następujących warunków:
- Burmistrz podaje do publicznej wiadomości w prasie lokalnej informację o planowanej akcji wyłapywania bezdomnych zwierząt, zgodnie z przepisami wykonawczymi do ustawy o ochronie zwierząt,
- zidentyfikowany właściciel złapanego zwierzęcia zostaje pisemnie powiadomiony przez Urząd Miasta Pruszcz Gdański o możliwości odzyskania zwierzęcia, po uprzednim zwrocie kosztów związanych z jego wyłapywaniem i utrzymaniem w schronisku, niezależnie od sankcji przewidzianych prawem z tytułu pozostawienia zwierzęcia bez właściwego dozoru.
§ 8
Wymagania odnośnie utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach
1. Określa się wymagania odnośnie utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej:
1) chów zwierząt powinien być usytuowany i prowadzony w taki sposób, aby nie powodował zanieczyszczeń powietrza, gleby i wody oraz uciążliwości dla ludzi przebywających w miejscach publicznych, pomieszczeniach bądź innych obiektach przeznaczonych na pobyt ludzi lub w bezpośredniej bliskości tych pomieszczeń bądź obiektów,
2) pomieszczenia dla zwierząt gospodarskich, teren chowu i bezpośrednie jego otoczenie winno być utrzymane w należytej czystości i posiadać nieprzepuszczalne podłoże,
3) z pomieszczeń, w których przebywają zwierzęta, gnojówka musi być odprowadzana do szczelnych zbiorników w taki sposób żeby nie zanieczyszczała wód gruntowych,
4) wydaliny zwierząt, obornik, odpady i inne nieczystości pochodzące z chowu gromadzone poza pomieszczeniami dla zwierząt winny być składowane w miejscach o nieprzepuszczalnym podłożu, oddalonym od budynków lub innych obiektów przeznaczonych na stały pobyt ludzi oraz miejsc publicznych,
5) wybiegi dla zwierząt gospodarskich winny być ogrodzone w sposób uniemożliwiający przedostanie się zwierząt poza obręb wybiegu.
2. Ustala się ograniczenia w utrzymywaniu zwierząt gospodarskich na terenie miasta, które zostało podzielone na 3 rejony, rozdzielone ulicami. Plan miasta z zaznaczonymi granicami poszczególnych rejonów stanowi załącznik nr 5 do regulaminu. Opis rejonów stanowi załącznik nr 5a do regulaminu.
3. Na terenie gminy obowiązuje całkowity zakaz chowu zwierząt futerkowych, za wyjątkiem królików.
4. Określa się nieruchomości i ich części, na których zakazuje się utrzymywania zwierząt gospodarskich:
1) wewnątrz mieszkań, w pomieszczeniach nie przeznaczonych do tego celu, jak: strychy, piwnice domów mieszkalnych, garaże wbudowane w domy mieszkalne,
2) na parcelach obiektów uznanych przez właściwe organy za obiekty o charakterze zabytkowym lub reprezentacyjnym,
3) na terenach objętych ujęciami wodnymi oraz na terenach ochronnych dla tych ujęć, określonych właściwymi przepisami,
4) w odległości mniejszej niż 50 m od zakładów służby zdrowia, zakładów wychowania i nauczania dzieci młodzieży, wytwórni lub przetwórni środków spożywczych, zakładów zbiorowego żywienia, punktów sprzedaży detalicznej i hurtowej artykułów spożywczych, obiektów o charakterze wypoczynkowym i rozrywkowym, hoteli, czynnych cmentarzy, obiektów kultu religijnego i pomników męczeństwa – jeżeli przepisy szczególne nie przewidują większych szerokości strefy ochronnej.
5. Ograniczenia niniejszego paragrafu nie dotyczą zwierząt:
1) przebywających w zakładach weterynaryjnych, zwierzyńcach,
2) pozostających we władaniu jednostek lub instytucji wojskowych, cyrków oraz klubów sportowych,
3) utrzymywanych w instytucjach, pracowniach, laboratoriach dla celów naukowych, doświadczalnych i serologicznych oraz na terenach będących we władaniu Krajowego Związku Ogrodów Działkowych.
§ 9
Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji oraz terminy jej przeprowadzania
1. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do przeprowadzania, co najmniej raz w roku, deratyzacji na terenie nieruchomości. Obowiązek ten, w odniesieniu do właścicieli budynków jednorodzinnych, może być realizowany tylko w miarę potrzeby.
2. Termin przeprowadzenia obowiązkowej deratyzacji, Burmistrz w uzgodnieniu z Państwowym Powiatowym Inspektorem Sanitarnym, podaje do publicznej wiadomości poprzez zarządzenie.
3. W przypadku wystąpienia populacji gryzoni, stwarzającej zagrożenie sanitarne, Burmistrz w uzgodnieniu z Państwowym Powiatowym Inspektorem Sanitarnym, określi obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji oraz określi, poprzez zarządzenie, termin jej przeprowadzenia.
4. Koszty przeprowadzenia deratyzacji obciążają właścicieli nieruchomości.
§ 10
Postanowienia końcowe
1. Nadzór nad realizacją obowiązków wynikających z niniejszego Regulaminu sprawuje burmistrz poprzez Straż Miejską oraz pracowników Referatu Gospodarki Komunalnej.
2. Kto nie wykonuje obowiązków określonych w niniejszym Regulaminie, podlega karze grzywny.
3. Postępowanie w sprawach, o których mowa w ust. 2 niniejszego paragrafu toczy się według przepisów kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia.
4. Rada Miasta Pruszcz Gdański upoważnia Burmistrza do aktualizacji załączników.
5. Traci moc :
1) Uchwała Nr XLII/281/97 Rady Miasta Pruszcz Gdański z dnia 26 czerwca 1997 r., w sprawie zasad utrzymania zwierząt gospodarskich na terenie miasta Pruszcz Gdański,
2) Uchwała Nr XLII/280/97 Rady Miasta Pruszcz Gdański z dnia 26 czerwca 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Pruszcz Gdański,
3) Uchwała Nr XXIX/292/2005 Rady Miasta Pruszcz Gdański z dnia 23 lutego 2005 r., w sprawie wyłapywania bezdomnych psów na terenie miasta Pruszcza Gdańskiego i zapewnienia im dalszej opieki.
§ 11
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Pomorskiego.
PRZEWODNICZĄCY
RADY MIASTA
Jarosław Wasilewski
Załącznik Nr 1
do uchwały Nr XLVI/477/2006
Rady Miasta Pruszcz Gdański
z dnia 30 sierpnia 2006 r.
Wykaz mobilnych punktów gromadzenia odpadów elektrycznych i elektronicznych oraz odpadów niebezpiecznych*
L.p. Miejsce- dokładny opis godz. od ..do (15 min)
1 ul. Spacerowa - przy pojemnikach PRSP do odpadów segregowanych
2 ul. 10 lutego/Niepodległości – przy altanie śmietnikowej należącej do SM Radunia
3 ul. Tysiąclecia 8 – przy altanie śmietanowej należącej do SM Radunia
4 Zakończenie ul. Armii Krajowej przy ul. Grunwaldzkiej - przy pojemnikach na odpady segregowane
5 Skrzyżowanie ul. Matejki i ul. Wybickiego - przy pojemnikach na odpady segregowane
6 osiedle Komarowo, ul. Sikorskiego - pojemnikach na odpady segregowane
7
ul. Dąbrowskiego 2 - przy altanie śmietnikowej należącej do ZNK
8 ul. Żwirki i Wigury 13 - przy altanie śmietnikowej SM Radunia
9 Skrzyżowanie ul. Wyspiańskiego z Paderewskiego - przy pojemniku na odpady z plastiku
10 Skrzyżowanie ul. Gałczyńskiego z Kochanowskiego - przy pojemnikach na odpady z plastiku
11 Skrzyżowanie ul. Słowackiego i Broniewskiego - przy pojemnikach na surowce wtórne
12 ul. Piastowska - przy pojemnikach na odpady z plastiku
13 Ul. Mickiewicza- przy pojemnikach na odpady z plastiku
* Zbiórki odpadów niebezpiecznych systemem objazdowym będą odbywały się po ogłoszeniu terminu zbiórki w gazecie lokalnej, na stronie internetowej Urzędu Miasta Pruszcz Gdański i na słupach w pobliżu miejsc zbiórki.
Załącznik Nr 2
do uchwały Nr XLVI/477/2006
Rady Miasta Pruszcz Gdański
z dnia 30 sierpnia 2006 r.
Wykaz aptek, przyjmujących przeterminowane leki, pochodzące od mieszkańców:
1. Apteka „Hipokratesa”, ul. Chopina 2, tel. 773-00-38,
2. Apteka „BIOS”, Aleja Księdza Waląga 2, tel. 682-36-13,
3. Apteka „Łokietek”, ul. Obrońców Wybrzeża 9, tel. 682-25-45,
4. Apteka „Osiedlowa”, ul. Niepodległości 2a/9, tel.683-58-00,
5. Apteka „Pod Lampionami”, ul. Powstańców Warszawy 21, tel.683-30-74,
6. Apteka „Remedium”, ul. Chopina 36, tel. 683-11-73,
7. Apteka „Rodzinna”, ul. Wojska Polskiego 14, tel.691-75-74,
8. Apteka „Panaceum”, Al. Księdza Waląga 3, tel.682-13-83,
9. Apteka „Zachodnia”, ul. Obrońców Pokoju 28, tel. 683-30-73,
10. Apteka „Zielna”, ul. Obrońców Poczty Polskiej 20, tel. 682-18-44,
11. Apteka „Magnolia”, ul. Korzeniowskiego 66, tel.682-12-30.
Załącznik Nr 3
do uchwały Nr XLVI/477/2006
Rady Miasta Pruszcz Gdański
z dnia 30 sierpnia 2006 r.
Punkty zbiórki zużytych baterii
Wykaz szkół, przedszkoli, sklepów i innych obiektów, w których można zostawić zużyte baterie:
L.p.
Miejsce zbierania
Adres: Pruszcz Gdański
Typ pojemnika
1 Urząd Miasta Pruszcz Gdański ul. Grunwaldzka 20 Szklany 2 Miejski Dom Kultury ul. Chopina 34 Szklany 3 Domex ul. Wojska Polskiego 14 1 cylinder 4 Sklep Radiowo-Telewizyjny ul. Wojska Polskiego 14 1 cylinder 5 HaEf ul. Wojska Polskiego 1 cylinder 6 IDEA 2 ul. Grunwaldzka 14 1 cylinder 7 MOPS ul. Niepodległości 9 1 cylinder 8 Przedszkole Niepubliczne „Bajeczka” ul. Tysiąclecia 3 1 karton 9 Zespół Szkół Nr 2 ul. Tysiąclecia 5 1 karton 10 Szkołą Podstawowa Nr 3 ul. Jana Matejki 1 1 karton 11 Przedszkole Nr 3 ul. Niepodległości10 1 karton 12 Zespół Szkół Ogrodniczych i Ogólnokształcących ul. Wojska Polskiego 4 1 karton 13 Katolickie Szkoły Niepubliczne im. Jana Pawła II ul. Wojska Polskiego 8 1 karton 14 Zespół Szkół Nr. 4 ul. Broniewskiego 1 karton 15 Zespół Szkół Nr 4 (mała) ul. Westerplatte 1 karton 16 Zespół Szkół Ogólnokształcących Nr 1 ul. Niemcewicza 1 karton 17 Przedszkole Niepubliczne „Jedynaczka” ul. Kochanowskiego 6 1 karton 18 Przedszkole Prywatne „Promyczek” ul. Jagiełły 5 1 cylinder 19 Niepubliczne Przedszkole im. J. Korczaka ul. Żwirki i Wigury 8 1 karton 20 AGNI ul. Grota Roweckiego 1 cylinder
Załącznik Nr 5
do uchwały Nr XLVI/477/2006
Rady Miasta Pruszcz Gdański
z dnia 30 sierpnia 2006 r.
Załącznik Nr 5a
do uchwały Nr XLVI/477/2006
Rady Miasta Pruszcz Gdański
z dnia 30 sierpnia 2006 r.
„Rejon nr 1 - całkowity zakaz prowadzenia chowu zwierząt gospodarskich oraz pszczół :
1) obszar ograniczony: projektowaną obwodnicą miasta, ul. Kopernika, ul. Orzeszkowej, ul. Sienkiewicza, ul. Kasprowicza, ul. Obr. Westerplatte, ul. Prusa, ul. Konarskiego, ul. Kochanowskiego, ul. Słoneczną, ul. Dąbrowskiego, ul. Emilii Plater, ul. Powstańców Warszawy, ul. Drzymały, ul. Skalskiego do torów kolejowych, przejściem przez tory, wzdłuż nieczynnej linii kolejowej Pruszcz – Kościerzyna, ul. Przy Torze do przedłużenia rzeki Struga Gęś w kierunku ul. Przy Torze, wzdłuż rzeki Struga Gęś, południową granicą miasta do ul. Grunwaldzkiej, wzdłuż ulicy Grunwaldzkiej do ul. Tczewskiej, ul. Tczewską, granicą terenu inwestycyjnego do ul. Zastawnej, ulicą Zastawną, zachodnią granicą miasta, wzdłuż nieczynnej linii kolejowej Kościerzyna - Pruszcz Gd., granicą obszaru bagiennego do rzeki Raduni, z wyłączeniem terenu bagiennego pomiędzy kanałem a rzeką Radunią, wzdłuż zachodniej granicy miasta, ul. Sportową, ul. Spacerową, ul. Wojska Polskiego, ul. Ogrodową do cmentarza wraz z terenem cmentarza, zachodnią granicą miasta przedłużoną do ul. Raciborskiego, wzdłuż ul. Raciborskiego, zachodnią granicą miasta, rzeką Rotmanką wzdłuż ogrodów działkowych przy ul. Dobrowolskiego, ul. Raciborskiego do ul. Grunwaldzkiej, ul. Grunwaldzką do ul. Przemysłowej, od skrzyżowania ul. Grunwaldzkiej z ul. Gdańską linią prostopadłą w kierunku do rzeki Raduni, rzeką Radunią do przybliżenia z ulicą Podmiejską, ul. Podmiejską do projektowanej obwodnicy miasta,
2) teren ograniczony: północną granicą miasta, rzeką Radunią do ul. Przemysłowej, ul. Przemysłową, Kanałem Raduni,
3) teren przemysłowy przy ul. Przemysłowej pomiędzy rzeką Radunią a torami kolejowymi,
4) obszar ograniczony: granicą północną terenu giełdy samochodowej, wschodnią granicą miasta, południową granicą miasta, obejmujący teren jednostki wojskowej, osiedle Komarowo do torów kolejowych Tczew - Gdańsk, obejmujący teren Lotniska, Aeroklubu Gdańskiego i Giełdy Samochodowej,
5) obszar ograniczony ulicami: Broniewskiego, Kasprowicza, Młodzieżową, obejmujący teren Zespołu Szkół Nr 4,
6) obszar pomiędzy ulicami: Korzeniowskiego, Gałczyńskiego, Modrzewskiego, Reymonta.
Rejon nr 2 - dozwolone jest prowadzenie chowu przydomowego zwierząt gospodarskich oraz pszczół w obrębie nieruchomości, jeżeli sąsiedzi nie wyrażą sprzeciwu na piśmie:
1) obszar ograniczony: wschodnią granicą miasta, ul. Powstańców Warszawy, granicą ogrodów działkowych, granicą terenu inwestycyjnego, ul. Drzymały, ul. Powstańców Warszawy, ul. Emilii Plater, ul. Dąbrowskiego, ul. Słoneczną, ul. Kochanowskiego, ul. Kopernika, ul. Prusa, ul. Obrońców Westerplatte, ul. Kasprowicza, ul. Sienkiewicza, ul. Orzeszkowej, ul. Kopernika,
2) obszar ograniczony: południową granicą miasta, rzeką Struga Gęś przedłużoną do ul. Przy Torze, wzdłuż torów kolejowych Kościerzyna - Pruszcz, wzdłuż torów kolejowych Gdańsk – Tczew,
3) obszar pomiędzy ul. Tczewską i południową granicą miasta,
4) obszar bagienny pomiędzy Kanałem a rzeką Radunią,
5) obszar ograniczony ul. Spokojną, ul. Sportową, ul. Spacerową, ul. Wojska Polskiego i ul. Ogrodową,
6) ogrody działkowe przy ulicy Dobrowolskiego oraz pomiędzy Kanałem Raduni i rzeką Radunią,
7) teren jednostki wojskowej nad projektowaną obwodnicą miasta.
Rejon nr 3 - dozwolony jest chów zwierząt gospodarskich oraz pszczół- obejmuje tereny pozostałe.”