Dolno.05.230.3574
2006.12.16 zm. Dolno.06.252.3747 § 1
UCHWAŁA
RADY MIEJSKIEJ W JAWORZE
z dnia 28 września 2005 r.
w sprawie obowiązków spoczywających na osobach utrzymujących zwierzęta domowe, zasad rejestracji i ewidencji psów oraz wyłapywania bezdomnych zwierząt na terenie miasta Jawora
(Wrocław, dnia 8 listopada 2005 r.)
Na podstawie art. 3 ust. 2 pkt 4 oraz art. 4 pkt 4 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. Nr 132, poz. 622 z późn. zm.), w związku z art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn.zm.) Rada Miejska w Jaworze uchwala, co następuje:
§ 1. 1. Właściciele utrzymujący zwierzęta domowe ponoszą odpowiedzialność za zachowanie swoich zwierząt oraz wyrządzone przez nich szkody i są zobowiązani do sprawowania właściwej opieki nad nimi, zapewniającej ochronę przed zagrożeniem bezpieczeństwa lub uciążliwością dla ludzi i innych zwierząt oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do użytku publicznego.
2. Do obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe, oprócz obowiązków wynikających z odrębnych przepisów (np. szczepienie przeciw wściekliźnie), należy:
1) usuwanie zanieczyszczeń spowodowanych przez psy i inne zwierzęta domowe w miejscach użyteczności publicznej takich, jak: chodniki, ulice, place, parkingi, tereny zielone znajdujące się przy budynkach i ciągach dla pieszych, klatki schodowe, windy oraz innych pomieszczeniach wspólnego użytku,
2) zapewnienie stałego nadzoru nad psami i innymi zwierzętami domowymi; w tym zachowanie środków ostrożności przy ich wyprowadzaniu i przewożeniu środkami komunikacji zbiorowej,
3) poddanie obserwacji i badaniom weterynaryjnym zwierząt domowych, które skaleczyły człowieka,
4) prowadzenie psów na smyczy i w kagańcu. Zwolnienie psa ze smyczy jest dozwolone wyłącznie:
- z nałożonym kagańcem, jedynie na terenach zieleni nieurządzonej, w miejscach mało uczęszczanych przez ludzi i tylko w sytuacji, gdy właściciel psa sprawuje pełną kontrolę nad jego zachowaniem, zastrzeżenie to nie dotyczy ras niebezpiecznych,
- na terenie ogrodzonym, uniemożliwiającym jego wydostanie się oraz wykluczającym dostęp osób trzecich,
5) rejestracja oraz trwałe oznakowanie psa,
6) usuwanie zwłok zwierząt i przekazywanie podmiotom upoważnionym do ich przetwarzania.
3. Osobom utrzymującym zwierzęta domowe zabrania się:
1) wprowadzania psów i innych zwierząt domowych do obiektów użyteczności publicznej, z wyłączeniem obiektów przeznaczonych dla zwierząt, takich jak schronisko, lecznica itp. Postanowienie to nie dotyczy osób niewidomych, korzystających z pomocy psów przewodników,
2) wyprowadzania psów i innych zwierząt domowych na tereny placów gier i zabaw, piaskownic dla dzieci oraz cmentarzy,
3) kąpieli psów i innych zwierząt domowych w ogólnodostępnych zbiornikach wodnych,
4) dopuszczania do zakłócania spokoju i porządku publicznego oraz ciszy nocnej przez zwierzęta domowe. Utrzymywanie zwierząt domowych nie może powodować również innych uciążliwości np. odoru itp.,
5) doprowadzania psów i innych zwierząt domowych do stanu agresywności przez drażnienie, szczucie lub płoszenie,
6) porzucania zwierząt.
§ 2. Zobowiązuje się właścicieli i zarządców nieruchomości do:
1) zgłaszania do Urzędu Miejskiego w Jaworze faktów wałęsających się psów celem ich wyłapania,
2) umieszczania na terenach placów zabaw, terenach zielonych znajdujących się przy budynkach, ciągach dla pieszych i boisk tablic zakazujących wprowadzania zwierząt,
3) oznakowania posesji tabliczkami ostrzegającymi o niebezpiecznym psie lub innym zwierzęciu.
§ 3. 1. Wprowadza się obowiązek ewidencjonowania wszystkich psów w rejestrze psów prowadzonym przez Urząd Miejski w Jaworze.
2. Ewidencji podlegają również psy, za które podatek nie jest uiszczony z powodu zwolnień ustawowych lub innych przepisów.
3. Właściciele i opiekunowie psów zobowiązani są do ich rejestracji w terminie 30 dni od dnia wejścia w ich posiadanie.
4. Obowiązek, o którym mowa w ust. 1, nie dotyczy szczeniąt w wieku do 2 miesięcy.
5. Rejestr jest prowadzony w formie:
1) komputerowej stałej lokalnej bazy danych;
2) kartoteki.
§ 4. 1. Rejestr psów winien zawierać następujące dane:
1) numer ewidencyjny psa;
2) datę rejestracji,
3) opis psa (nazwa, rasa, płeć, wiek w dniu rejestracji, maść),
4) numer identyfikacyjny,
5) nazwisko i imię lub nazwa podmiotu będącego posiadaczem psa oraz jego adres,
6) data skreślenia z ewidencji,
7) nazwisko i imię lub nazwa podmiotu będącego nowym posiadaczem psa oraz jego adres.
2. Właściciel psa w terminie określonym w § 3 ust. 3 jest obowiązany do zgłaszania wszelkich zmian w stanie posiadania (zmiana właściciela, śmierć psa, zaginięcie, oddanie do schroniska dla zwierząt, itp.) w rejestrze psów, celem aktualizacji w bazie danych.
3. Osoba wyrejestrowująca psa musi przedstawić dokument lub oświadczenie potwierdzające zmiany określone w ust. 2.
§ 5. 1. W celu przeciwdziałania zagrożeniom powodowanym przez bezdomne psy, nakłada się na posiadaczy psów zamieszkujących stale na terenie gminy obowiązek dokonania ich trwałego oznakowania w sposób określony w ust. 6, w terminie i miejscu podanym do publicznej wiadomości.
2. (1) Do dnia 31 marca 2007 roku znakowanie psów odbywać się będzie nieodpłatnie pod warunkiem dokonania rejestracji w rejestrze psów prowadzonym przez Urząd Miejski w Jaworze w terminie do 31 grudnia 2006 r. Po tym terminie znakowanie odbywa się na koszt posiadacza psa.
3. Osoba, która stała się posiadaczem nieoznakowanego psa, zobowiązana jest do dokonania trwałego oznakowania w terminie 30 dni od daty nabycia.
4. W przypadku szczeniąt obowiązek trwałego oznakowania powstaje po ukończeniu przez nie drugiego miesiąca życia.
5. Osoby posiadające psy trwale oznakowane w dniu wejścia w życie uchwały lub nabywające psy trwale oznakowane po tym terminie, winny postąpić w sposób określony w § 3 ust. 3 niniejszej uchwały.
6. Trwałe oznakowanie psa polega na wszczepieniu psu metodą iniekcji podskórnej, elektronicznego miniaturowego nadajnika kodu (mikroczipu) z odpowiadającym mu numerem identyfikacyjnym. Zabieg jest dokonywany przez upoważnionego lekarza weterynarii.
§ 6. 1. Wszystkie psy przebywające w miejscach publicznych bez właściciela oraz psy bezpańskie będą wyłapywane i przekazywane do schroniska dla zwierząt z zachowaniem przepisów ustawy o ochronie zwierząt. Koszty związane z odłowieniem psa oraz koszty pobytu w schronisku ponosi właściciel lub opiekun psa.
2. Wyłapywanie psów i innych zwierząt prowadzone będzie w sposób:
1) stały - w przypadku pojedynczych zgłoszeń o zwierzętach bez opieki lub zagrażających bezpieczeństwu,
2) okresowy - termin okresowego wyłapywania będzie każdorazowo podawany do publicznej wiadomości za pośrednictwem lokalnej prasy.
§ 7. 1. Naruszenie postanowień niniejszej uchwały podlega karze grzywny określonej w art. 10 ust. 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
2. Upoważnia się Burmistrza Miasta Jawora do kontroli i egzekwowania postanowień niniejszej uchwały.
§ 8. 1. Uchwała podlega ogłoszeniu przez rozplakatowanie w miejscach publicznych oraz podanie w lokalnej prasie.
2. Tekst uchwały należy przekazać Powiatowemu Lekarzowi Weterynarii, lecznicom weterynaryjnym, zarządcom (dzierżawcom, administratorom) budynków mieszkalnych wielorodzinnych.
§ 9. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta Jawora.
§ 10. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.